Formidlingssenter på Kaupang – et lite steg nærmere

Kaupang handelssenter fra vikingtiden ca. år 820 , Illustrasjon av Harald Nygård

Områdeplanen for Kaupang fornminneområde med formidlingssenter, med stier med informasjonsskilt og tilrettelagte turstier i det historiefortellende landskapet – nå er vi et lite steg nærmere!

Gravfeltet på Bikjholberget. Midt på bildet et gravkammer som har ligget i sentrum av en liten gravhaug.

Selve formidlingssenteret har fått penger tidligere i budsjettet, vært trukket tilbake og nå ble planen på nytt vedtatt og lagt ut på høring av planutvalget tirsdag 21. april 2020. Larvik Venstre håper nå at Kaupang som formidlingssenter snart blir virkelighet.

Det vedtatte planforslaget betyr blant annet at eksisterende hus og garasje på området skal rives. Nytt formidlingssenter på nærmest tilsvarende tomtegrunn som huset, skal bygges. Venstres representant Karin Frøyd ønsket imidlertid at garasjen skulle stå igjen, men fikk ikke flertall. Hun mente at garasjen ville være nyttig for oppbevaring av uteredskaper og annet materiell. Hun mente for øvrig at det er bra at vi får en plan for å sikre kulturminnene og kulturmiljøene på Kaupang og som er det historiefortellende elementet, noe Venstre har ønsket lenge.

I området blir det en formidlingssti som skal vise Vikingtidens strandlinje. Ute på formidlingsområdene kan det arrangeres aktiviteter og settes opp inntil 3 replikabygg. Det skal settes opp skilt for å kunne gå opp til utsiktspunktet på Kuleåsen, og det skal gå en kyststi gjennom området.

Venstre er glad for at planforslagets formål er å bevare Larviks unike kulturmiljø på Kaupang som har svært høy arkeologisk- og kulturhistoriskverdi, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi håper nå at senteret med teknikkens hjelp kan oppleves gjennom at folk kan gå de planlagte stiene i området og «trå inn» i verden, tilbake til 800-tallets vikingtid og få en følelse av hvordan handelsplassen og området var å leve i. Med teknikkens hjelp og en ny plan er vi et steg nærmere, sier Karin Frøyd, Venstre.

Historien om Kaupang som Norges første by kan vi formidle på en unik måte når landskapet bevares, da det er landskapet som er det som forteller historien. Områdeplanen for Kaupang fornminneområde som nå planutvalget har vedtatt lagt ut på høring er slik at hele landskapsformasjonen som er rundt det sentrale området, er med i planen. Det er viktig å bevare landskapet på Kaupang mest mulig intakt, og la folk komme inn i vikingverdenen i Larvik, avslutter Karin Frøyd, Venstre.