Storsatsing på studieplasser til UiT – Norges Arktiske Universitet

Oversiktsbilde over UiT campus
Foto: Morten Skandfer

Nord-Norge får over 500 flere studieplasser hvorav 372 studieplasser går til UiT – Norges Arktiske Universitet. Nasjonalt fordeles 4000 studieplasser, noe som gir UiT alene nærmere 10% av den nasjonale satsingen.

– Disse studieplassene er viktige, og vi vet at de kommer godt med. Det innebærer et løft for flere fagfelt at vi nå øker kapasiteten ved disse utdanningene. Vi må være rustet for fremtiden, og utdanning er med og sørger for at vi kan møte det som kommer med kunnskap, erfaring og løsninger, sier Venstres Morten Skandfer til den gode nyheten for UiT.

Som følge av korona-situasjonen hvor trolig flere vil benytte muligheten til å fylle på med utdanning, har studieplassene blitt målrettet mot viktige fagområder som samfunnet trenger mer av i tiden som kommer. Ved UiT får helse- og sosialfagene 77 studieplasser, lærerutdanningene 60 studieplasser, naturfag, matematikk og tekniske fag får 160 studieplasser og juridiske/økonomiske fag får 75 studieplasser.