Statsministerbesøk

F.h.: Anders Lid (KrF), Line Spiten (H) og Bjørn Flo Knudsen (V) sammen med statsminister Erna Solberg. , Foto: Hannah S. Atic

Tirsdag 30. juni fikk Kongsberg Venstre æren av å følge statsminister Erna Solberg på hennes besøk i Kongsberg.

Dagen med statsministeren startet med omvisning på legevakta i Kongsberg. Representantene fikk en redegjørelse for det ekstraordinære arbeidet som har vært gjort i forbindelse med korona-viruset denne våren.

Venstres gruppeleder, Bjørn Flo Knudsen, representerte lokalpartiet på arrangementet:

– Det var interessant å få høre hvor stor nytte legevakta har hatt av interkommunale samarbeidet i denne situasjonen. Tilgangen på bemanning, evnen til støtte våre naboer og muligheten til å få mer helse for pengene enn det vi som kommune kan klare alene, har vært positivt i en kritisk fase, sier Flo Knudsen.

Venstre var opptatt av å bruke anledningen til å skryte av kommunens og regjeringens ledelse denne våren. Til sammen har det bidratt til å trygge befolkningen.

Turen gikk videre fra legevakta til Kongsberg Gruppens lokaler i Teknologiparken.

– Det er utfordrende tider og industrien må omstille seg. Derfor var det positivt at statsministeren både lyttet og utfordret, sier Flo Knudsen.

Det lokale næringslivets offensive holdning kom blant annet til syne i ideen om å kunne ta vare på folk som ellers ville vært permittert. Målet med det er at bedriftene kan holde på kompetansen. Det gjør det lettere å omstille seg til bedre produksjonsmetoder, finne nye forretningsområder og fortsette overgangen til det grønne skiftet.

– Venstre i Kongsberg er glad for muligheten til å være med, og satte pris på muligheten til å vise at vi er en del av regjeringsfellesskapet. Det har vært tøffe tider på Kongsberg før, men både vi og industrien har vist at vi klarer det før, avslutter Flo Knudsen.