Et bedre budsjett for Oslo i krise

Oslo Venstres bystyregruppe., Foto: Line Owren Fotografi

Skolen, miljøet, kulturen og næringslivet er budsjettvinnere i Venstres alternative budsjett for Oslo i 2021.

– Budsjettet for 2021 er veldig annerledes fra tidligere års budsjetter, og forhåpentlig også fra framtidige budsjetter. Oslo Venstre anerkjenner den vanskelige situasjonen Oslo står i, med omfattende smitte og usikre framtidsutsikter, sier Venstres gruppeleder Hallstein Bjercke.

For et liberalt parti er det krevende å se personlige friheter bli innskrenket så mye i arbeidet for å få kontroll over smitten, men det er i stor grad nødvendige tiltak.

Oslo Venstres Gruppeleder Hallstein Bjercke

Venstres alternative budsjett for 2021 tar inn over seg de store usikkerhetene om neste år:

– Vi kjenner ennå ikke omfanget av skattesvikten, men vi vet at Oslo kan rammes særlig hardt blant annet på grunn av de mange aksjeeierne bosatt i kommunen. Vi kjenner heller ikke med sikkerhet til når en vaksine vil kunne komme, eller hvor mange millioner kroner som har blitt brukt for å hindre spredning, beskytte de svakeste og behandle de syke innen vaksinen kommer, sier Bjercke.

Venstres alternative budsjett for 2021 mindre i omfang og tydeligere på hva Oslo trenger nå. Oslo trenger trygg ledelse, forsiktig pengebruk og målrettede tiltak for å komme oss bedre gjennom krisen. Venstre slutter seg til de 2,9 milliarder kronene byrådet foreslår å bruke på koronatiltak neste år, og prioriterer i tillegg følende satsninger:

1: Vi skal komme grønnere ut av krisen

2: Dette er ikke tiden for kostbar rekommunalisering

3: Vi skal hjelpe kulturlivet og idretten gjennom krisen

4: Det må til et krafttak for næringslivet, særlig i sentrum

5: Osloskolen må få ro til å jobbe

6: Vi må ta vare på de mest sårbare

Til sammen mener vi dette er det Oslo trenger for å komme grønnere, rausere og mer liberalt gjennom krisen.

Les Oslo Venstres alternative budsjett i sin helhet her.