Venstre vil beholde Brentemoen!

Petter N. Toldnæs, Foto: Hugo Lande

Dette innlegget ble holdt av Venstres gruppeleder, Petter N. Toldnæs, onsdag 5. mai.

Ordfører, gode bystyre,

Det sitter mange innbyggere og venter spent på utfallet av kveldens avgjørelse. Jeg forstår at mange er frustrerte og jeg forstår spesielt godt at det å være lærer og elev på Brentemoen må være nesten ulidelig. Gjennom ni år, snart ti vedtak – og store summer på ekstern bistand til å gjennomføre utredninger – har skolesaken tatt stadig nye vendinger. Det hele startet i 2012, og opp gjennom årene har det vært store endringer i flertallet. De totale omkostningene rundt dette er store.

Mye av grunnlaget for de stadige vendingene er nye prognoser for de økonomiske konsekvensene og fremskrevne elevtall. Opp gjennom årene er det mange som har bidratt, og Venstre ønsker å takke alle som jobbet iherdig for å fremskaffe best mulig beslutningsgrunnlag. Prosjektgruppa Behold Brentemoen, konsulentselskaper og de mange, mange som har levert høringsinnspill.

Venstre sitt primære standpunkt har i alle år vært å beholde og videreutvikle Brentemoen. VI har dessverre aldri fått flertall for å gå nøye gjennom mulighetene som ligger der, og vi var villige til å se på mulighetene som lå på Dovre-området. Der fikk vi også med oss Høyre, Krf og Fremskrittspartiet, som alle var villige til å bruke en betydelig sum på å sikre et nærskoletilbud også i sentrum.

Prosjektgruppa Behold Brentemoen med flere har skissert mange muligheter for å både ruste opp og se på muligheter for å bygge ut om den tid kommer. Det ER knyttet stor usikkerhet til befolkningsprognosene, og over tid har de vist en større befolkningsvekst enn det prognosen til SSB fra juni i fjor tilsier. Det kan fort medføre at det vil komme nye skolevedtak som atter en gang vil sette fart i debatten om hva som er best for barna, for kommuneøkonomien og samfunnsøkonomien.

Ordfører,

Jeg tror dessverre ikke det dette er det siste vedtaket i den såkalte skolesaken. Uansett utfall i dag vil det være med få stemmers overvekt. Jeg savner et bredt tverrpolitisk vedtak hvor vi finner gode løsninger som tåler tidens tann og som er robust nok til å stå i lang tid.

Gode bystyre,

Det er mange gode grunner til å beholde Brentemoen. En skole i sentrum er med å skape liv i byen, og det finnes dessverre utallige eksempler på hvilken virkning det har å legge ned offentlige funksjoner i sentrum.

Det er også slik at samtlige statlige og regionale planer peker på fortetting i de tradisjonelle bysentra. Det er fornuftig arealpolitikk og i sterk konkurranse med kommune rundt oss skal vi nå tiltrekke oss barnefamilier for å sikre vekst i LIllesand. Vi må se lengre i glasskula og se hvilke helhetlige følger vi får av valgene våre.

I forslaget fra administrasjonen er det også lagt opp til storstilt salg av kommunale eiendommer. Venstre mener det er viktig å vurdere kommunens totale eiendomsmasse og gjøre en grundig vurdering av hvilke behov eiendommene kan løse i et 50-årsperspektiv. Det er dyrt og det er vanskelig å kjøpe tilbake.

Venstre vil beholde Brentemoen, og vi ønsker et solid, tverrpolitisk håndverk for å sikre et skolevedtak som vil holde over tid. Det får vi ikke i kveld, og det er beklagelig.