Venstre i regjering støtter opp om Oslofjordmuseet

Fra venstre Per Olav Torgnesskar, Lene Conradi, Torleiv Rognum og Elisabeth Holter-Schøyen, Karl Braanaas, Budstikka

Oslofjordmuseet i Vollen planlegger utstillingen “Én fjord – mange historier” opp mot sitt 10-årsjubileum i 2023. Nå får de drahjelp av regjeringen, som har bevilget 2 millioner kroner til arbeidet med utstillingen. For Per Olav Torgnesskar, direktør ved museet, ble dette en gledelig overraskelse mandag 10. mai.

Tidlig mandag morgen møtte han opp til det han trodde var et frokostmøte med representanter for Asker kommune. Stor ble overraskelsen da Torgnesskar fikk beskjed om at Oslofjordmuseet får innvilget 2 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett.

– Tusen takk, jeg er målløs. Dette er helt fantastisk og en anerkjennelse av arbeidet vi gjør. Vi har en ambisjon om å styrke museet frem mot jubileet i 2023 og ta det inn i det potente formatet vi mener det fortjener – og som Oslofjorden fortjener.

Venstres Elisabeth Holter-Schøyen representerte kulturministeren og overrasket Per Olav Torgnesskar sammen med ordfører Lene Conradi (H) og Torleiv Rognum (Krf). Hun hadde både med en videohilsen og en tale fra kulturminister Abid Raja. I videohilsenen kom Raja inn på hvordan forurensning har gjort fjorden syk og at vi trenger bedre kjennskap og kunnskap om fjorden vår.

– Vi i Asker har en lang kystlinje som gir oss et stort ansvar for livet i, på og ved fjorden som vi må forvalte på en bærekraftig måte. Asker har som mål å være en foregangskommune for å bekjempe mikroplast og forurensing, sa Holter-Schøyen, som har vokst opp i Leangbukta.
– Historiene om fjorden og formidling av kystkultur er viktig for å øke bevisstheten om fjorden vår som vi alle er så glad i, sa hun.

I regjeringens museumsmelding Musea i samfunnet er nettopp kystkultur valgt ut som et av de viktigste satsingsområdene for museene. Ofte er det de vakre vestlandsfjordene våre som får mest oppmerksomhet, men Oslofjorden er nærmiljøet og fartsåren for millioner av innbyggere.
Utallige barn har fanget sin første fisk der, ungdom fått sitt første kyss på en romantisk tur i strandlinja, og alle setter vi umåtelig pris på å være nær sjøen varme sommerdager.

Har du ikke tatt turen til Oslofjordmuseet ennå? Her kan du ikke bare lage din egen strikkbåt og se utstillinger om fritidsbåter, men også lære om forsøpling av strandsonen og havet vårt.

– Vi stiller ut stort og smått, nytt og gammelt, eksotisk og trivielt fra både natur og kultur. Det blir en utradisjonell inngang til Oslofjorden, sier Torgnesskar.