– Fullstendig svikt i klimaforståelsen

Foto: iStock

Arbeiderpartiet, Senterpartiets og Fremskrittspartiets vedtak om å igjen tillate nydyrking av myr får Ola Elvestuen til å rase: – Disse tre partiene er de mest klima- og naturfiendtlige partiene på Stortinget, sier stortingsrepresentant og tidligere Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) til Dagbladet.

Stortingsrepresentant Ola Elvestuen.

Myr slipper ut store mengder klimagasser når den grøftes og graves opp. I følge en rapport fra NTNU kan ødelagt myr stå for 10% av Norges utslipp. Elvestuen mener disse opposisjonspartiene gjør stor skade på klimaet ved å endre loven slik at nydyrking igjen tillates:

– Disse tre partiene er de mest klima- og naturfiendtlige partiene på Stortinget, raser tidligere klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) til Dagbladet.

Endringen kommer etter et forslag fra Arbeiderpartiet:

– Det er Ingen tvil om at man med dette åpner opp igjen for nedbygging av myr. Det betyr økte klimagassutslipp og ødelegging av natur. Det vet også Ap, men de prøver å tåkelegge dette ved å argumentere for at det nye forslaget styrker vernet, sier Elvestuen til Dagbladet.

Elvestuen mener utslippene er svært dårlig nytt for Norges klimamål og klimaplanen:

– Nå ser vi hva slags klimapolitikk vi kan forvente av samarbeidet mellom Ap og Sp, som tar mål av seg å styre landet til høsten. Det er dårlig nytt for norsk klimapolitikk, for begge partiene bidrar nå aktivt til å fjerne tiltak som reduserer utslipp og tar vare på sårbar natur, sier Elvestuen til Dagbladet.