Kristiansand er en ferieby – 6 av 7 dager i uken

Den siste dagen i uken må turistene reise til andre kommuner.

Noe av det beste med å dra på ferie er å ta av seg klokken. Glemme tiden, enten det betyr å sove lenge eller stå opp tidlig og bruke hele dagen ute. Ta seg en is før lunsj, en pils til lunsj, tusle i markens midt på dagen og å nyte varme sommernetter. I Kristiansand har vi alt, og tempoet tilsvarer en middelhavsby på en varm dag. Det er en vidunderlig følelse av frihet å ikke skulle rekke noe, samtidig som alt er innenfor rekkevidde.

Alt dette, og mye mer, er mulig i den fantastiske kommunen vår, Kristiansand. Vi er en feriedestinasjon, 6 av 7 dager i uken. Den siste dagen er vi en annerledes feriedestinasjon, som skal holde annerledesdagen hellig. Det nyter nabokommuner som Lillesand godt av. Skal man handle noe på søndager om sommeren må man ut av Kristiansand.

Mandag 21.06 skriver FVN at Kristiansand ligger på bookingtoppen av hoteller for 2021. Forhåpentligvis får vi et storinnrykk av turister fra hele landet. Etter en krevende periode på halvannet år begynner vi å skimte lyset i enden av tunellen. Det har vært noen krisepakker fra statlig hold, samt noen lokale. Venstre har, sammen med den AP-ledede koalisjonen i kommunen, sørget for dette. Enn så lenge har vi gått klar av en konkursbølge, men det er bare så vidt.

Sammen med Høyre og FRP ønsker Venstre å åpne for søndagsåpne butikker om sommeren. Vi ønsker å gi de næringsdrivende muligheten for økt inntjening, også på søndager. For både handelsnæringen og serveringsbransjen vil denne sommersesongen blir avgjørende. Vi ønsker at de skal kunne utnytte sommerens potensiale 7 dager i uken, slik handelsnæringen har i så mange andre turistkommuner.

Arbeidsmiljølovens bestemmelser gjelder også på søndager, og vi vil at det samme skal gjelde for næringsdrivendes muligheter til å lykkes. Dette forslaget handler om å gi muligheter.

Venstre vil at Kristiansand skal være Norges ubestridte feriedestinasjon, 7 av 7 dager i uken.

Christine Alveberg, Kristiansand Venstre