Skuffet over værested-nei for rusavhengige

Julianne Ferskaug
Foto: Line Owren Fotografi

– Det er skuffende at byrådet velger enkleste utvei, sier Oslo Venstres bystyrerepresentant Julianne Ferskaug om at byrådet aviser et værested for rusavhengige.

I forrige uke byrådet i Oslo nei til å etablere et såkalt værested for rusavhengige, hvor tungt rusavhengige skal kunne oppholde seg sammen uten frykt for å bli jaget av politiet.

Oslo Venstres bystyrerepresentant Julianne Ferskaug er skuffet:

– Jeg syns det er skuffende at byrådet velger enkleste utvei. Vi har en vedtatt plan i kommunen for rusomsorgen, og der står vi i stor grad sammen om en god linje. Men det bærer jo litt preg av at enhver ny tanke er litt skummel, sier hun til Dagsavisen.

Rusavhengige i Oslo har i flere år blitt jaget, flyttet og straffet av myndighetene. Det har skapt utrygge byområder og gjort at rusavhengige føler seg uvelkomne, et forsterket utenforskap. Sammen med Aina Stenersen (FrP) har Julianne Ferskaug fremmet et forslag for å finne en løsning for mange av byens mest sårbare:

I Aarhus i Danmark har kommunen, politiet og næringslivet gått sammen og tildelt et avgrenset uteområde for rusmiljøet. Også Bergen oppretter i disse dager et slikt sted.

Byrådet mener det er feil å henvise rusavhengige til et skjermet sted, og at dette er et forsøk på å gjemme dem bort. Ferskaug er sterkt uenig i at det er formålet:

– Ideen får jo støtte fra brukerorganisasjonene og miljøet selv. Det kommer ikke av et ønske om å gjemme dem bort, men et ønske om å tilby verdighet og noen trygge rammer hvor både politi og ambulanse kan tilkalles ved behov uten at man er redde for represaliene ved narkotikabesittelse som man risikerer andre steder, sier hun.