Å koke frosk

Kari-Lise Rørvik, leder Larvik Venstre, Foto: Privat

13. september er det valg og det burde være tidenes miljø- og klimavalg! Men jeg er redd for at også dette valget drukner i debatten om by eller bygd er viktigst, om kulturinstitusjoner bør flyttes ut av hovedstaden, eller om fylkesveiene er viktigere enn kollektivnettet i storbyene.

Hei folkens, det spiller fint liten rolle hvis vi ikke får kontroll på det viktigste – nemlig hvilke løsninger vi tar for klima- og miljøpolitikken her til lands. Ekstremvær skiller ikke på om vi bor i byen eller på bygda, vi er alle i samme (klimakrise-) båt. Mitt håp er at vi kan greie å løfte blikket og se «stormen» i horisonten sammen, i stedet for å være opptatt av det små. Du har kanskje hørt om metaforen «Å koke en frosk»? Dette er en metafor med et enkelt budskap: Legger du en frosk i kokende vann, vil den straks hoppe ut. Tar du derimot frosken oppi en gryte med kaldt vann, og skrur varmen forsiktig på, vil du klare å koke frosken.

Kari-Lise Rørvik, leder Larvik Venstre

1. Det skal alltid lønne seg å velge miljøvennlig.

2. Nei til ny oljeleting.

3. Vi skal ta vare på naturen.

4. Barnehagegaranti rett etter endt foreldrepermisjon.

5. Elever skal ha rett på kvalifiserte lærere.

6. Flere skal fullføre videregående opplæring.

7. Vi skal redusere skatt på verdiskaping.

8. Det skal bli enklere å skape nye arbeidsplasser.

9. Gi folk mer frihet og fleksibilitet i hverdagen.

10. Vi vil gjennomføre rusreformen.

11. Venstre vil ha mer europeisk samarbeid, ikke mindre

12. Styrke kulturen, idretten og frivilligheten