«Det nye i byvekstavtalen er at så og si alle pengene skal gå til prosjekter man ikke får noen glede av om man kjører bil», kan vi lese i FVN 6. oktober. Dette er feilinformasjon fra avisens side som bidrar til at mange er skeptiske og motstandere av byvekstavtalen.
Det er riktig at store deler av midlene fra byvekstavtalen skal benyttes til bedre kollektivtilbud, og bedre sykkel- og gangveier. Målet er å opprettholde nullvekstmålet i personbiltrafikken. Når flere bytter ut bilen med disse alternative transportmåtene, så hindrer vi bilkø på veiene. De som har behov for å bruke bil slipper å bruk masse tid i bilkøer. Næringsliv som trenger biltransport får mer effektiv drift. Det blir derfor feil å si at tiltak som gjøre at flere kan benytte mer miljøvennlig transport ikke komme bilistene til gode.
Uten byvekstemidler får vi betydelig økte busspriser og et sterkt redusert rutetilbud, fra 1450 til 925 avganger pr dag (-36%). I følge AKT vil det genere 8000-9000 nye bilreiser hver dag, cirka 4000 ekstra biler på veienettet i regionen, og nye biler vil føre til minst 32 km kø på et allerede belastet veinett. Og da sier det seg selv at en forverrer en allerede krevende situasjon når det gjelder bussenes fremkommelighet. Til opplysning kan en buss erstatte 200 meter bilkø.
Når Kristiansandsregionen nå skal forhandle med Staten om en ny byvekstavtale er det viktig å informere om alle positive ringvirkninger, blant annet mindre bilkø og renere luft.
Petter Benestad
Kristiansand Venstre