Gerd Røe til minne

Gerd Røe, Foto: Privat

Vår alles kjære Gerd Johanne Røe døde 6. januar, nær 79 år gammel. Hun var et trofast Venstre-medlem. Vi har skrevet minneord om henne.

Gerd etterlater seg et stort tomrom og vil bli dypt savnet av familien, vennekretsen og oss i lokallaget i Venstre.

Vi visste at Gerd var syk, men at hun skulle gå bort så fort, kom uventet. Det er bare to måneder siden hun var på medlemsmøtet vårt og deltok sammen med oss andre.

Gerd var født på Modum i Buskerud. Oppveksten hadde hun på Lygna og Brandbu på Hadeland. De var tre søstre i familien, hvorav Gerd var den mellomste. Hun giftet seg med Truls Røe og de fikk tre sønner.

Hun tok realskole i Brandbu og videregående skole på Eidsvoll Landsgymnas. Deretter ble det Sagene Lærerhøgskole i Oslo. Seinere studerte hun blant annet historie og ledelse/administrasjon.

Hennes første lærerjobb var i Skallelv i Finnmark. Året 67/68 ble det USA, et spennende opphold, i en spennende tid. Deretter bodde familien i Flekkefjord et år. Familien flyttet så til Vadsø, Finnmark. Til Brunlanes og Larvik kom familien i 1976. Gerd jobbet som lærer både på Jordet, Sky og Torstrand skole, på sistnevnte også som inspektør og i rektorvikariat.

Gerd var kunnskapsrik og et samfunnsengasjert menneske. Derfor engasjerte hun seg også i politikken. Hun var leder i Brunlanes Venstre og også i Brunlanes kommunestyre på 1980-tallet. Hun var med i styret i Larvik Venstre i mange år. Hun var veldig kulturinteressert, og ivret for å få kulturhuset Bølgen. I politiske debatter var hun sterk i sak og mild i form. Hun stakk seg ikke fram og dominerte, men var reflektert og belest.

Gerd satt også i Vestfold fylkesting i perioden 1987- 91. Hun ble leder av fylkeskulturstyret. I den sammenhengen var hun sterkt involvert i opprettelsen av i Festspillene i Vestfold. Vestfoldfestspillene ble første gang arrangert sommeren 1991 og var Norges eneste festival som omfattet et helt fylke. Spøkefullt betegnet hun seg selv som festspillenes mor.

Hun var glad i natur- og friluftsliv og likte å gå tur, spesielt på kyststien i Brunlanes. Trimkvelder og svømming var alltid populært, og her fikk hun mange venner. Hun var også glad i å reise og besøkte alle verdensdeler. På 1970-tallet var hun også med å starte en dameklubb for nyinnflyttede lærere og «lærerfruer», en klubb som fremdeles er aktiv og der Gerd var med helt til det siste. Hun var også medlem av Stavern Inner Wheel klubb.

Mannen Truls gikk bort for noen år siden etter en lengre sykdomsperiode. Gerd var en stor støtte for han.

Vi takker Gerd for at hun var den hun var – jordnær og stø, humørfylt og med selvinnsikt. Hun sa aldri et vondt ord om noen, trakk heller fram det positive. De tre kjekke sønnene og deres familier – og spesielt de fem barnebarna betydde naturligvis mye for henne. Derfor blir savnet ekstra stort for dem nå. Tankene våre går til dem som har mistet sin kjære omsorgsfulle mor, svigermor, bestemor, søster og tante.

Takk for alt, vi kommer til å savne deg, kjære Gerd!

Venner i Larvik Venstre