Venstre krever stans av Kystverkets sprengningsplaner i Vestfjorden

Venstre til felles front mot Kystverkets sprengningsplaner. Det er Asker og Frogn kommuner som er skal behandle planene. Line Stokholm (Frogn Venstre), Solveig Schytz (Viken Venstre), Elisabeth Holter-Schøyen (Asker Venstre) og stortingsrepresentant Ola Elvestuen fra Oslo Venstre., Foto: Thor Erik Skarpen

Kystverket ønsker å sprenge ut en ny farled for skip i Indre Oslofjord. Dersom de får lov til å gjennomføre dette, vil det få store konsekvenser for tilstanden i Oslofjorden, friluftsliv og hensynet til naturverdier i området og Oscarsborg festningsverk som kulturminne. Venstre mener at dette arbeidet må stanses før det kommer i gang.

Forslaget fra Kystverket har vakt stor lokal motstand, og Viken, Frogn og Asker Venstre har alle engasjert seg i spørsmålet og krever sammen med Venstres stortingsgruppe at planarbeidet stoppes.

Sprengningsplanene vil blant annet berøre det nye fredningsområdet for hummer. Dette er en viktig sak for miljøtilstanden i fjorden, for friluftsliv og ikke minst for naturverdiene i området og for hensynet til Oscarsborg som kulturminne.

Det er nylig etablert et fredningsområde for hummer på undervannsmuren, den såkalte sjetéen til Oscarsborg festning. Sjetéen ble anlagt på 1870-tallet og sørger for at store skip må seile foran festningsverket på vei inn mot Oslo. Etablering av ny farled på Vestsiden av Håøya, i Vestfjorden, vil kreve utsprengning av store masser under vann både ved Oscarsborg og lenger inn i Vestfjorden. Prosjektet vil medføre konsekvenser for mange forhold i fjorden, deriblant vernede områder. Vannkvaliteten i Indre Oslofjord er svekket, blant annet på grunn av oksygenmangel. En ny rapport fra Niva viser at en utdyping av sjetéen vil gi dårligere oksygenforhold i Indre Oslofjord, og ikke bedre som tidligere antatt. Vestfjorden er et svært viktig område for friluftsliv og rekreasjon med mange fritidsbåter i dag.

En lengre planprosess med Asker og Frogn kommuner om en slik farled kan bli en dyr og tidkrevende affære for Kystverket og staten. Å starte opp et flere år langt løp med planprogram, kommuneplan og reguleringsplan gir en langdryg, konfliktfylt og kostbar prosess. Vi mener at det ikke er god bruk av statens tid og penger. Det er tvilsomt om dette prosjektet er nødvendig og om nytteverdien er stor nok. Det bidrar neppe til miljømessig og sosial bærekraft, eller reduserte klimagassutslipp. Det ser i stedet ut til å bidra til en forverret situasjon for det biologiske mangfoldet i Oslofjorden.

Klima- og miljødepartementet la våren 2021 frem Helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden for å bedre tilstanden i Oslofjorden. Å ta vare på Oslofjorden er et felles ansvar, der både regjering, fylkeskommune, kommune og hver enkelt av oss må gjøre vårt. Slik kan vi gi Oslofjorden videre til kommende generasjoner i en livskraftig og sunn tilstand. Det er derfor med stor bekymring vi har mottatt budskapet om Kystverkets ønske om ny led for skip i Indre Oslofjord.

Livet i Oslofjorden trenger verken sprengningene eller farleden. Ikke friluftslivet og småbåtfolket, heller. Kystverket risikerer å stå foran en tids- og kostnadskrevende planprosess for et tiltak som forverrer miljøtilstanden i fjorden, forringer viktige kulturminneverdier, fortrenger friluftsliv og hensynet til naturverdiene i området. Regjeringen bør vurdere om det virkelig er nødvendig at Kystverket bruker flere ressurser på dette arbeidet. Planarbeidet bør stanses og prosjektet legges i skuffen allerede nå.

Sammen skal vi redde Oslofjorden.