Gi 16-åringene stemmerett!

Solfrid Rui Slettebakken

Å senke stemmerettsalderen i lokalvalg kan både bidra til økt valgdeltakelse og til at flere unge kommer inn i lokalpolitikken. Venstre vil at 16- og 17-åringene i Kragerø skal kunne stemme på meg eller noen jeg er helt uenig med, i lokalvalget i 2023.

Stemmerett er en av de aller mest grunnleggende rettighetene i et demokratisk samfunn. I dag er deltakelsen i lokalvalg lavere enn ved stortingsvalg. Det er synd, for det er i lokalvalgene vi er med på å bestemme over det som er nært oss: skolene, barnehagene, veiene, helsetjenestene vi bruker i hverdagen, og så videre.

Beslutninger som tas av oss lokalpolitikere har ofte helt direkte påvirkning på folks liv. For barn og unge er det kommunale tilbudet særlig viktig. De er storforbrukerne: av skoler, fritidsklubber, skolehelsetjenesten og kollektivtilbudet, for eksempel. Men de har veldig liten påvirkningskraft når politikerne skal avgjøre hvordan disse tingene skal være.

16-åringer har stemt ved lokalvalg i Norge. I 20 kommuner i 2015 ble det gjennomført et prøveprosjekt. Det førte til at flere unge ble valgt inn i kommunestyrene. Ny forskning viser også at det å senke stemmerettsalderen kan bidra til å øke valgdeltakelsen på sikt.

Hver gang det har blitt gjort endringer knyttet til stemmerett i Norge, har det vært snakk om utvidelser. I dag lever folk lenger, og gjennomsnittspersonen som stemmer er eldre enn før. Venstre vil utjevne denne forskjellen ved å inkludere flere i demokratiet.

Unge kan være vel så engasjerte i politikk som voksne. De ti siste årene har vi sett en kraftig vekst i unges politiske deltakelse. Faktisk er det nå flinkere til å delta i organisasjoner, skrive i avisa og delta i demonstrasjoner enn voksne. Norge utmerker seg også i internasjonale undersøkelser av unges demokratiforståelse. Vi har bruk for disse stemmene – i valgurna og i kommunestyret.

Demokratiet vårt er helt avhengig av deltakelse for å fungere. Derfor foreslår Venstre å innføre stemmerett fra 16 års alder. Forslaget ligger til behandling i Stortinget nå. Stemmerett i stortingsvalg krever endringer i Grunnloven, og et slikt forslag skal også stemmes over før sommeren. Det er Venstre selvsagt også for.

Det er på tide å gi ungdommen muligheten til reell påvirkning.

Kragerø Venstre

Solfrid Rui Slettebakken