Gratulerer på 1. mai!

I dag er det arbeidernes dag. Venstre la grunnlaget for trepartssamarbeidet og vil styrke dette som fundamentet for et godt arbeidsliv. Vi ønsker sterke og uavhengige fagorganisasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner for å sikre medbestemmelse, maktbalanse og rettferdighet i arbeidslivet.

Vi heier på trepartssamarbeidet

Etter 2 år med flere nedstengninger, er vi på vei tilbake til en arbeidshverdag. For de som har vært mye på hjemmekontor, er det ikke godt å si hva som blir den nye arbeidshverdagen. Noen har savnet praten rundt lunsjbordet og kaffeautomaten, mens andre har satt pris på å endelig få arbeidsro. Mange har kjent på begge deler, og liker å være tilbake, men setter pris på fleksibiliteten ved å kunne jobbe hjemme innimellom. Heldigvis har vi et system i Norge, hvor hensynet til arbeidstaker og arbeidsgiver blir ivaretatt. Både lokalt og sentralt har vi fora hvor disse partene møtes og drøfter både sine felles og sine motstridende interesser.

Samarbeidet mellom arbeidstakere, arbeidsgivere og myndighetene, også kalt trepartssamarbeidet, er en helt sentral del av utviklingen av det norske demokratiet. Dagens norske arbeidsliv hviler i stor grad på den grunnmuren som ble skapt for om lag 100 år siden. Helt fra da Gunnar Knutsens Venstreregjering i 1915 etablerte arbeidsretten og riksmekleren, har samarbeid og dialog før kamp og konflikt vært grunnplanken.

Paal Berg, jurist, politiker og Venstre-politiker regnes som arkitekten bak Hovedavtalen, eller arbeidslivets grunnlov. I en tid fylt av konflikter hadde Berg tillit både blant arbeidsgivere og arbeidstakere, står det å lese om ham i Norsk biografisk leksikon. Berg engasjerte seg også i å etablere internasjonale minstestandarder for et anstendig arbeidsliv og var styremedlem i den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO.

Vi kjemper for et mer inkluderende arbeidsliv

Det er ingen hemmelighet at vi heier på gründere i Venstre. Vi mener at de som bidrar til fellesskapet ved å skape verdier og å betale skatt, skal være inkludert i velferdsordningene som arbeidstakere har. I Solberg-regjeringen fikk Venstre gjennomslag for å inkludere frilansere og selvstendig næringsdrivende i støtteordningene i folketrygdloven.

I motsetning til på Paal Bergs tid, trenger du ikke å tilhøre en spesielt politisk fløy for å være fagorganisert, det finnes foreninger som er partipolitisk uavhengige. Vi mener at det må være den enkeltes rett å avgjøre om man vil være organisert eller ikke, som arbeidstaker eller som arbeidsgiver. Vi vil oppfordre alle til å gjøre seg kjent med fordelene med å være organisert. Som arbeidstaker vil du ikke stå alene dersom du blir behandlet urimelig. Som arbeidsgiver har du et talerør til alle de ansatte gjennom et oversiktlig antall representanter.

Norge har klart seg bedre enn mange andre land i løpet av Covid-19-pandemien. En stor del av årsaken er at vi allerede hadde en velfungerende velferdsstat. Folk fikk i stor grad kompensasjon for tapt inntekt og hadde dermed lettere for å følge smitteverntiltakene. Vi må likevel huske at mange har det vanskelig økonomisk og at det vil ta tid å sysselsette de som har falt utenfor. En høy grad av tillit i samfunnet spilte nok også inn i hvordan vi har håndtert følgene av pandemien. Som i trepartssamarbeidet har vi retningslinjer for hvordan vi hvordan vi håndterer konflikter. Slikt sett er trepartssamarbeidet som en miniversjon av demokratiet vårt og noe det er god grunn til å feire i dag!