Venstre sikrer døgnåpent brukerrom!

Julianne Ferskaug
Foto: Line Owren Fotografi

Under møtet i bystyret i Oslo onsdag kveld fikk Venstre flertall for vårt forslag om å gjøre brukerrommet døgnåpent og å bevilge midler til dette. Brukerrommet i Oslo befinner seg på Prindsen mottakssenter i Hausmanns gate. Her kan rusavhengige få tilgang til rent brukerutstyr, som sprøyter, røykefolie og kondomer. I tillegg får man tilbud om samtaler med helsepersonell, som sykepleiere, leger eller psykologer.

– Dette har vi sendt inn forslag om til hvert eneste budsjett og reviderte budsjett siden 2015. Vi har ikke gitt opp kampen, og i dag fikk vi endelig gjennomslag!

Det sier Julianne Ferskaug, helsepolitisk talsperson for Oslo Venstre. Siden 2015 har vi sendt inn forslag om å gjøre brukerrommet døgnåpent hele 14 ganger.

Jeg er overlykkelig! Dette er et livsviktig tiltak for byens rusavhengige. Rusavhengighet er ikke en sykdom man bare har i 13 timer i hverdagene, og i 9 timer i 6 ½ time i helgene. Et så viktig tiltak bør alltid være tilgjengelig, sier hun.

Brukerrommet er et sted hvor rusavhengige kan bruke rusmidler i trygge omgivelser, og de siste årene har det vært avgjørende for å forhindre overdosedødsfall og sykdommer blant rusavhengige i Oslo. Vedtaket om å gjøre dette tilbudet døgnåpent kommer til å redde liv.

I tillegg til gjennomslag for døgnåpent brukerrom, ble det også flertall for vårt forslag om å bevilge én million kroner til Eikaklinikken. Klinikken drives av ideelle aktører og ble opprettet for å ivareta arven etter «de narkomanes lege» Sverre Eika. Her tilbyr de helsetjenester til mennesker som blir avvist eller ikke får god nok hjelp andre steder. Den ekstra millionen sørger for at klinikken kan driftes stabilt ut i 2023.

– I en ideell verden ville ikke dette tilbudet vært nødvendig, da hadde kommunen sørget for gode nok tilbud til alle innbyggerne i Oslo. Men når det ikke er tilfellet, må vi sørge for at klinikken får det de trenger for å opprettholde tilbudet sitt. Det handler om å vise byens rusavhengige at vi tar dem på alvor, og at vi ønsker å støtte opp om helsetilbud hvor innbyggerne våre behandles skikkelig.

Da det ble offisielt at forslaget kom til å få flertall, møttes Ferskaug, Eikaklinikken og Foreningen Tryggere Ruspolitikk for å feire med kake.

– Det er viktig å markere ting som dette! Det er en skam at kommunen ikke klarer å ivareta alle innbyggerne sine på en ordentlig måte, men jeg er utrolig glad for at vi har frivillige og ideelle aktører i denne byen som tar ansvar. Eikaklinikken er et veldig ettertraktet tilbud, og hjelper utrolig mange mennesker i en vanskelig situasjon.

I tillegg til dette foreslo Venstre å etablere et værested for rusavhengige i sentrum. Dette ble stemt ned av et flertall i bystyret.

– Forslaget om døgnåpent brukerrom ble også stemt ned 13 ganger før vi fikk gjennomslag, så vi gir oss ikke! Vi i Venstre kommer alltid til å kjempe for en mer human ruspolitikk.