Sørskogen i Brunlanes – ingen flere hytter!

Illustrasjonsfoto over naturområdet Sørskogen., Illustrasjonsfoto fra ØP

Larvik Venstres Magdalena Lindtvedt og Karin Frøyd har skrevet et motinnlegg i avisa Østlands-Posten til Olaf Holm i Larvik KrF. Han imøteser gjerne flere hytter i det naturskjønne området Sørskogen i nærheten av Mølen – et unikt natur- og kulturhistorisk område.
Venstre varsler at partiet vil avvise reguleringsplanen for Sørskogen når den kommer til politisk behandling.

Magdalena Lindtvedt og Karin Frøyd

Venstre har nok en helt annen mening om framtida til Sørskogen enn det Olaf Holm i KrF har. Vi viser til hans innlegg i ØP der han forsvarer sitt tidligere standpunkt fra arealplanbehandlingen om at det verdifulle naturområdet Sørskogen ved Mølen skal tas i bruk til hyttebygging.

For Venstre var flertallsavgjørelsen 21 mot 20 stemmer, den kvelden i oktober 2021 en real nedtur, en stor skuffelse. Et tidligere LNF-område skulle erstattes med fritidsbebyggelse. Venstre gikk i arealplanbehandlingen i oktober høyt ut i debatten og uttalte at vi ikke ønsket mer nedbygging av strandsonen. Vi gikk faktisk enda lenger idet vi ikke ville gå inn for flere områder til fritidsformål i hele planperioden 2021-2033.

Nå er allerede reguleringsprosessen startet for Sørskogen. Noen har dårlig tid!

Venstre støtter beboere og hytteeiere i området som ikke ønsker flere hytter i Sørskogen. Venstre støtter også allmennhetens rett til fortsatt å kunne ferdes i området. Her er det stitraséer og terreng for orienteringsløpere.

Det aktuelle området ligger mellom to eksisterende hytteområder. Holm skriver at det dermed oppfyller det offentliges ønsker om fortetting framfor å ta nye områder i bruk. Fortetting kan umulig være noe argument i denne forbindelse. I så fall er det enn underlig måte å drive arealforvaltning på.

Begrepet fortetting er et begrep som ikke skal benyttes forbindelse med LNF-områder. Fortetting kan vi benytte for å oppnå et mer kompakt bebyggelsesmønster i eksisterende bebygde områder, med særlig tanke på bysentra og de prioriterte tettstedene i kommunen.

Holm skriver videre at vi må tilrettelegge for turisme gjennom hytteutbygging og camping. Burde ikke vårt felles mål som turistkommune være å ønske turistene velkommen til å kunne oppleve kystområdene våre med de kvaliteter de har å by på?

Venstre spør om det er riktig å sette naturen og allmennhetens interesser til side og favorisere grunneiere, utbyggere og tiltakshavere for at noen få – i noen få måneder av året, skal få benytte og privatisere de fineste områdene våre?

Venstre varsler allerede nå at vi vil stemme imot reguleringsplanen for Sørskogen når den kommer til politisk behandling. Vi sier nei fordi vi må verne om naturmangfoldet i Larviks naturområder og den sårbare strandsonen. Sammenhengende grøntstrukturer er viktige for dyrelivet og for kulturlandskapet. Dette må bevares før det er for seint.

I en tid med en alvorlig klima- og naturkrise må vi ta på alvor spørsmålet om hva den enorme veksten i fritidshus samlet sett betyr for miljøet. Ingen har det presise svaret ennå, men når vi begynner å summere effektene av direkte nedbygd natur, veier, energitilførsel, klimautslipp, ferdsel og forstyrrelser på dyreliv, støy og visuell forurensning, og reduksjon av leveområder for dyrelivet, så må svaret nå føre til drastiske endringer i dagens arealforvaltning og politikk. Det ringer ei varselklokke. Denne gangen gjelder det et hytteområde i Sørskogen.

Magdalena Lindtvedt og Karin Frøyd, Larvik Venstre