En friere, grønnere og rausere by

Foto: Oda Scheel

Oslo Venstre lanserer i dag sitt endelige utkast til program for perioden 2023-2027. Programkomiteens andreutkast som vil bli lagt fram for Oslo Venstres årsmøte neste år.

Les utkastet her

Siden de rødgrønne tok over byrådskontorene er det blitt dyrere å reise miljøvennlig, økt press på naturen og utslippene går ikke ned raskt nok. Samtidig mislykkes de med å løfte folk fra fattigdom og Osloskolen skriker etter mer penger.

– Vi har fått over fem hundre innspill fra eksperter og helt vanlige folk. Og med det legger vi frem et forslag med ambisiøse klima- og miljøtiltak, et krafttak for barna i byen vår og styrking av Osloskolen. Venstre vil gjøre byen friere, grønnere og rausere, sier Naomi Ichihara Røkkum, 1. nestleder i Oslo Venstre og leder av programkomiteen.

Et krafttak for kollektivtrafikken

Tross lovnader fra det rødgrønne byrådet, har det aldri vært dyrere å velge kollektivt i Oslo enn det er nå. Naturen bygges ned, og Oslofjorden er i krise.

Programkomiteens forslag er at det aldri skal koste mer enn 600 kroner for et månedskort, og at studenter, honnør og ungdom skal betale halv pris. Samtidig skal barn reise gratis, også uten foreldre. I tillegg vil vi gjøre bysykkel gratis for studenter. Programkomiteen prioriterer også fleksible billetter, slik at flittige brukere av kollektivtrafikken alltid er garantert den billigste billettypen.

– Ruter sliter med å få opp passasjertallene etter pandemien. Det igjen gir oss i byen dårligere tilbud. Da trenger vi politikere som tar et krafttak for å gjøre det billigere og mer attraktivt for folk å velge buss, trikk eller bane, fremfor privatbil. Venstre har vist at vi prioriterer kollektiv hardt, og det er ingen tvil om at vi vil prioritere det nå, sier Røkkum.

Røkkum er også glad for at det er mange konkrete forslag for å gjøre det bedre å gå og sykle, slik at klimavennlige alternativer alltid skal være det mest fornuftige valget for folk.

En skole i verdensklasse

De siste åtte årene har byrådet utsatt Osloskolen for store økonomiske kutt. Som med kollektivtransport, har Venstre alltid prioritert Oslo-skolen i budsjettene. I programmet foreslås det tiltak for å sikre kvalitet, samt motivasjon og lærelyst blant både elever og ansatte.

– Vi alle motiveres ulikt når vi lærer. Derfor foreslår vi å åpne for ungdomsskoler som spisser undervisningen inn mot utvalgte tema som realfag, språk, kunst eller kultur. Vi vil ha mer tilpasset opplæring om du trenger ekstra hjelp eller trenger mer utfordringer. Og det skal ikke være noen tvil om at Venstre vil kjempe for fritt skolevalg, for elevenes fremtid skal ikke avgjøres av foreldrenes adresse, sier programkomitélederen.

Frihet og muligheter for alle

I Oslo vokser nesten hvert femte barn opp i fattigdom, og tallet er økende. For Venstre er det viktig at alle barn får de samme mulighetene i livet, både gjennom en bedre skole og økt tilgang til fritidsaktiviteter og sosiale fellesskap.

– Oslo har en urovekkende høy barnefattigdom. Dette er barn som vegrer seg for å delta på sosiale aktiviteter, og som får en høyere risiko for å falle utenfor i skolen. Sånn kan vi ikke ha det i byen vår. Vi foreslår derfor å starte utrullingen av et fritidskort, med mål om at alle mellom 10 og 18 år skal få 5000 kroner som de kan bruke til idrett, kultur og andre fritidsaktiviteter, sier Røkkum.

Les utkastet her

Programkomiteen startet sitt arbeid i april, og har etter flere innspillsrunder kommet med sitt andreutkast til program for perioden 2023 – 2027. Nå har medlemmer i Venstre en siste mulighet til å komme med sine innspill, før programmet endelig vedtas på Oslo Venstres årsmøte i februar 2023.

Oslo Venstres programkomite ledes av Naomi Ichihara Røkkum og består for øvrig av Hallstein Bjercke, Margrethe Geelmuyden, Tor Kåpvik, Ingrid Reite Christensen, Andreas Skjæret, Eili Vigestad Berge, Kevin Johnsen og Tejn Rolland. Varamedlemmer er Marit Vea, Hans Jacob Huun Thomsen og Emma Teigland.