Lier Venstres liste til valget i 2023 er klar!

Foto: Stine Ljungquist Knudsen, Lierposten

Tove Hofstad er valgt til Lier Venstres toppkandidat til valget i 2023. Hun får med seg Marian Hammer og Per-Olav Sørhus på kumulerte plasser. Øvrige topplasser fylles av nye spennende navn som Ove Meidell Borgersen og Frode Olsen og rutinerte Caroline Thorbeck og Tor K. Haugen, som også leder lokallaget.

Listen er satt sammen av både nye og kjente Venstrefolk – dedikerte liunger som gleder seg til å bidra til Liersamfunnet, skape gode og levende lokalsamfunn der det er godt å vokse opp og godt å bli gammel.

Venstre trengs i Lier

Vi lokalpolitikere må bry oss om de store spørsmålene i tiden, vise at vi bryr oss om folk. Som for eksempel strømkrisen. Lier kommune bør ta sitt ansvar og hjelpe de som trenger det mest – hjelpe de som bor i gamle og trekkfulle boliger med strømsparingstiltak slik at de gjøres i stand til å håndtere strømregningene sine i framtida, sier Tove Hofstad. – Jeg er oppriktig bekymret for små- og mellomstore bedrifter i disse krisetider når regjeringen møter vanskelige tider med høyt skattetrykk til næringslivet og lar være å gjøre noe med rapporteringskrav og kontroll. Dette tar fokus bort fra trygging av arbeidsplasser, verdiskaping og friheten til å utvikle eget selskap.

– Hadde Venstre hatt en større gruppe, så hadde vi kanskje stoppet en ny runde med omorganisering av fylkeskommunen – Senterpartiets viktigste sak i forrige valgkamp, med en prislapp på mange hundre millioner kroner – altså å dele Viken inn i tre nye fylkeskommuner.

Lier Venstres liste har 18 kandidater og ble enstemmig valgt av lokallagets medlemmer på nominasjonsmøte 29. januar, som ble avholdt på Heg gjestgiveri på Lier Bygdetun – en historisk bygning i politisk sammenheng, både for Lier generelt, men også for Venstre spesielt.

Heg gjestgiveri på Lier Bygdetun, et historisk bygg i politisk sammenheng i Lier

9. oktober 1837 på Heg gjestgiveri (som den gang sto på Heggtoppen) ble det lokale selvstyret innført, representanter ble valgt til formannskap og herredstyre. Venstreforeningen i Lier ble stiftet av Ole Jacob Sørum, skolelærer, gårdbruker og ordfører i 1884-1888, på Heg allerede i 1880 og med det banet vei for allmenn stemmerett og folkestyret slik vi kjenner det i dag.

Venstres toppkandidat kan komme med et valgløfte allerede:

Sørge for bedre vilkår for myke trafikanter! Både med tanke på et sammenhengende og trygt gang- og sykkelveinett i Lier, men også å aktivt jobbe for at Brakar og Ruter snakker sammen om et felles kollektivsystem. De som sitter med ansvaret i dag, har åpenbart ikke lykkes med jobben.

Det er en god følelse å gjenkjenne den entusiasmen nye folk tar med seg inn i politikken, at de vil noe med lokalsamfunnet sitt, avslutter Tove Hofstad. Dette er et godt lag og vi utfyller hverandre. Jeg gleder meg til valgkampen!

Nominasjonskomiteen, bestående av Øyvind Leirset og Nina E. Johnsen, har hatt en utfordrende oppgave med å finne engasjerte sosialliberalere til årets kommunevalg. Tidsklemma er et gjennomgangstema for engasjerte liunger. Mange er samfunnsengasjerte, men finner ikke plass til å forene familieliv, jobb og politikk. Kanskje er det igjen på sin plass å diskutere politiske møter på dagtid? For å få til et godt folkestyre, er det viktig med representativitet.

Nominasjonskomiteen ser seg godt fornøyd med resultatet, Lier Venstre går til valg med tyngde og bredde!

Dette er Lier Venstres liste til valget i 2023:

1. Tove Hofstad, Nøste
  2. Marian Hammer, Lierstranda