Til innhold

Kan få dobbelt så mange tog fra Jessheim

VIL HA ENDRING: Thorbjørn Merkesdal og Stein Vegar Leidal i Ullensaker Venstre mener Hovedbanen har blitt forbigått i mange prosesser, og mener det nå er på tide at den også prioriteres, Foto: Siri Sønstelie

Vi vil få fortgang i prosessen med å bedre togtilbudet.

Befolkningen vokser raskt i Ullensaker, men togtilbudet henger etter i utviklingen, og det går utover de som bruker toget – både pendlere og på fritiden. Stein Leidal og Thorbjørn Merkesdal (V), har i mange år har kjempet for å bedre tilbudet.

– Ved foreløpig å sette opp en ny ruteplan, for det er ikke noe mer som skal til, så kan vi doble fra to til fire avganger på Jessheim. Det er en liten skrivebordsøvelse å se de to linjene som et samlet tilbud, sier Stein Vegar Leidal. Dette var konklusjonen i Jernbanedirektoratets gjennomgang i 2020.

Ved å gjøre enkle grep kan kapasiteten utnyttes mye bedre, og trengselen i togtilbudet lettes betraktelig. Leidal snakker om at Venstre nå vil gjøre Flytoget til en del av den ordinære togtrafikken i Oslo-området.

Les hele saken på MittJessheim ved å klikke her.

Flere muligheter

Helt enkelt ønskes det flere muligheter for å gå av og på Flytoget, og at det sikres en felles billettløsning, samtidig som at Flytoget integreres i den øvrige ruteplanleggingen. Dette vil kunne resultere i flere avganger fra flere stasjoner, som Jessheim og Lillestrøm.

– I stedet for en stor organisasjonsendring der man slår sammen tunge strukturer, er det mulig å bli bedre på det man allerede gjør i dag. Med et slikt forslag vil vi få større fleksibilitet på Jessheim.

Nå tas dette forslaget til Stortinget, der det bes om følgende:

• Stortinget ber regjeringen sikre at Flytoget utvikler løsninger som best mulig utnytter kapasiteten i deres tog for å lette trengselen i det øvrige togtilbudet.
  • Stortinget ber regjeringen sikre en integrasjon av Flytoget og øvrige tog i ruteplanleggingen og gi Entur i oppdrag å utvikle enkle billettløsninger for alle typer tog til, fra og forbi Oslo lufthavn.
    VIL HA MER: Thorbjørn Merkesdalg og Stein Vegar Leidal vil at togtilbudet bedres, men mener det ikke alene holder med forslaget partiet nå kommer med. I årene fremover bør det gjøres mer, sier de.

Flere tanker om togtilbudet

I et lokalt perspektiv mener Stein Vegar Leidal og Thorbjørn Merkesdal at et slikt forslag også vil være sentralt når Byplanen nå skal rulleres i Ullensaker. Siden toglinjen går tvers gjennom hele byen, mener de den bør ha en langt større prioritering i årene fremover.

– Jessheim er en stasjonsby, som er preget av stasjonsområdet. Vi er en samferdselsby, og byen ligger her på grunn av stasjonen og vi har også vekst på grunn av flyplassen. Vi er med andre ord et knutepunkt på Østlandet, et knutepunkt internt i Norge og et knutepunkt ut mot verden.

Det er også langsiktige mål.

– Med et langsiktig perspektiv vil vi få vurdert om deler av toglinjen kan legges i kulvert, der vi senker og bygger over, slik at området nord for stasjonen kan frigjøres. Slik det er i dag så sperrer toglinjen for all utvikling i dette området og i byen ellers.

– Vi har visjoner, og vi vil i tillegg til en kulvert ha en linje fra Nordby stasjon og til stasjonen for å knytte hovedbanen og Dovrebanen sammen. Dette ligger langt frem i tid, men vi må tenke mer helhetlig og fram i tid.