Leve Ukraina! Slava Ukraini!

Venstre sentralt

I dag er det ett år siden Russland startet sin fullskala krig mot Ukraina. Europas frihet avhenger av at ukrainerne vinner. Venstre har støttet Ukraina siden krigen startet. Vi vil stå ved deres side så lenge de trenger oss.

24. februar i fjor husker vi sjokket da vi så bildene av eksplosjoner i Ukraina. Og sjokket har vedvart siden. Hvem hadde trodd at vi i 2022/2023 skulle se bilder fra Ukraina av familier som skilles på grensen, knuste boligblokker, barnehager, skoler og sykehus.

Millioner av flyktninger er drevet på flukt fra Ukraina, titusenvis har kommet til Norge, og vi har ønsket ukrainere velkommen til Larvik kommune. Kommunen må gjøre sitt beste for at alle skal finne seg til rette her og få tatt del i nødvendig norskopplæring. La oss håpe at regjeringen er villig til å gi dem to års språkopplæring, for norsk er like vanskelig å lære for en ukrainer som for hvilket som helst en annen flyktning.

Kari-Lise Rørvik
Krigen har vendt tilbake til Europa. En krig med et omfang og en brutalitet vi ikke har sett siden andre verdenskrig. Dette er en krig mellom diktatur og demokrati og kampen handler om vår felles frihet i Europa.

Nå markerer vi ett år med krig, men vi må også markere at Ukraina har vært invadert av Russland i ni år.

Håpet lever fortsatt. Putin har ikke lyktes. På denne dagen i fjor var planen til Russland å okkupere Ukraina i løpet av noen dager. Det meste av landet er fortsatt fritt.

Ukraina tar kampen for alle og det er selvsagt at Norge må stille opp. I forrige uke lovet vi å støtte ukrainerne med 75 milliarder kroner de neste årene. Nøyaktig det beløpet Venstre tok til orde for i høst. Flere land har kommet med lignende løfter. Krigen har ført Europa tettere sammen. Framover blir det viktig å følge opp forpliktelsene våre. Krigen viser at vi trenger et samlet NATO og et sterkt EU som gir handlekraftig samarbeid og koordinasjon på tvers av landegrenser. Samarbeid om energipolitikk, våpenkjøp, fordeling av flyktninger og humanitær støtte. Forsterkede, felles sanksjoner mot Putin.

Alle i Europa merker konsekvensene av krigen. I Larvik har vi fått nye naboer, flyktninger som har reist fra alt og aller verst – de har reist ifra dem de er glad i og de har reist ifra landet sitt. Vi må fortsette å være solidariske og stå skulder ved skulder med Ukraina. Det er den eneste måten vi kan vinne på.

Leve Ukraina. Slava Ukraini.

Kari-Lise Rørvik, 1. kandidat Larvik Venstre