Program 2023-2027

Din kommune – du bestemmer

Engasjerte innbyggere er drivkraften i et lokalsamfunn som Averøy. Derfor skal Averøy være en JA-kommune, der de folkevalgte sitter med makten, og som støtter samhold og lokalt initiativ til det beste for felleskapet og den enkelte

Averøy venstre vil:

• At Averøy kommune skal være imøtekommende og ha et aktivt og nært samarbeid med lokalt og regionalt næringsliv og tilby rask kommunal saksbehandling
  • At kommunen aktiv støtter næringsliv og grundervirksomhet
  • Arbeide for at FV 64 får Riksveistatus og at veien over Averøy blir oppgradert.
  • Åpne svømmehallen for publikumsbading og innføre gratis svømmeopplæring for barn i barnehagealder
  • Finne tiltak for rekruttering til helse og omsorg
  • Videreutvikle kulturskolen som tjenesteyter – også til frivillige lag og organisasjoner

Helse, sosial og eldreomsorg

Averøy kommune har ansvar for å sørge for gode og forsvarlige helse- og sosialtjenester til alle som trenger det, uavhengig av alder eller diagnose.

• Etablere frisklivssentral i Averøy
  • Arbeide for at innbyggere med særskilte behov får kunnskap om hvilke rettigheter de har, og hvilke tilbud kommunen plikter å gi i ulike livsfaser
  • Videreføre og styrke ordningen med demenskoordinator, og sørge for at kommunen har gode dag- og sykehjemstilbud til personer med demens
  • Videreføre og styrke ordningen med kreftkoordinator
  • At Averøy kommune skal ha flere fysioterapeuter tilknyttet den kommunale fysioterapitjenesten.
  • Tilby gode hjemmetjenester og ta i bruk velferdsteknologi slik at eldre og uføre kan bo hjemme så lenge de vil ved bl.a. å heved den digitale kompetanse hos brukerne
  • Arbeide for et godt barnevernstilbud med stor vekt på forebygging
  • Sørge for at Averøy kommune har et tilstrekkelig antall omsorgsboliger, med moderne infrastruktur
  • Sikre at alle som har rett på omsorgsstønad, får det
  • Videreutvikle tilbudet ved Unika
  • Finne tiltak for rekruttering til helse og omsorg
  • Gjenåpne svømmehallen for publikumsbading og innføre gratis svømmeopplæring for barn i barnehagealder
  • Opprette flere lærlingplasser innen helsefag og sørge for at lærlingene blir fulgt opp av opplæringskontoret i Kristiansund

Natur, klima og energi

Vi er de første som opplever klimaendringene. Og de siste som kan stanse dem. Venstre vil lage ei bedre framtid ved å ta vare på naturen og kutte utslipp.

Averøy Venstre vil:

• Utvikle både innbyggernes, næringslivets og kommunens kompetanse innen miljø, klima og bruk av fornybare energikilde, gjennom blant annet å melde Averøy kommune inn i Hold Norge rent.
  • Fokusere på rent hav og at Averøy kommune skal ta initiativ og delta aktivt på den årlige strandryddedagen
  • Legge til rette for bærekraftig, grønn energi
  • Utvikle samarbeidet med næringslivet og kommunen når det gjelder Miljø og Energi, og løfte frem både kommunen og flere bedrifter som Miljøfyrtårn
  • Innføre kildesortering i alle offentlige bygg
  • Finne riktige, og store nok, områder til næringsutvikling
  • Ivareta vårt rike kulturlandskap

Bolyst og nærmiljø

Averøy er et Norge i miniatyr med stor variasjon i landskap og natur. Dette gir rike muligheter for friluftsliv og rekreasjon, men også muligheter for nærhet til byliv og tettere boligområder for de som ønsker det.

Averøy Venstre vil:

• Legge til rette for at det kan etableres et nett av turstier som dekker det meste av kommunen
  • Etablere minst to offentlige badeplasser med sanitære fasiliteter
  • Tilrettelegge samlingsplasser for sjøsport
  • Legge til rette for at flere turmål også kan benyttes av funksjonshemmede
  • Støtte tiltak for å etablere og ta vare på lokale møteplasser, friluftsområder og møteplasser for ungdom.
  • Intensivere arbeidet med utvikling av Bruhagen sentrum

Nærings -, regionalutvikling og Reiseliv

Averøy Venstre mener at lokale arbeidsplasser og et sterkt og variert lokalt næringsliv er bærebjelken i lokalsamfunnet. Vi vil at det skal bli lettere å skape arbeidsplasser der vi bor, og støtter grundere, småbedrifter og andre jobbskapere som bidrar til vår felles velferd.

Framtidas jobber er grønne. Næringsliv, kulturliv og frivillighet er viktig for levende lokalsamfunn med muligheter for alle.

Averøy Venstre vil:

• Støtte næringslivsetableringer og gründervirksomhet og stimulerer til vekst ved å gi gode rammenetingelser for allerede etablert næringsliv.
  • Etablere hel stilling som samfunnsutvikler næring og reiseliv
  • Arbeide aktivt for at landbruk og marine næringer fortsatt skal ha en sterk posisjon i kommunen
  • Fremme lokal matkultur og produksjon av lokal mat og drikke. Dette er viktig for fremtidens landbruk, for reiselivsnæringen og ikke minst for å opprettholde levende bygdesamfunn
  • Aktivt markedsføre Averøyas styrker utad for å trekke nye virksomheter og arbeidstakere til kommunen
  • Videreutvikle samarbeidet med nabokommunene med tanke på å gi innbyggerne i Averøy et enda bedre tjenestetilbud.
  • Sikre arealer for næringsutvikling med minst mulig miljøbelastning.
  • Lage en egen reiselivsplan for kommunen, framtidsrettet og bærekraftig.
  • Øke tilgjengeligheten på Atlanterhavsveien ved å regulere bobilparkeringen og støtte etablering av alternative parkeringsmuligheter
  • At Averøy kommune, gjennom sin eierpost i ”Visit Nordmøre og Romsdal AS”, være en aktiv eier som skal bidra til å få enda mer turisttrafikk inn i regionen og til Averøy

Samferdsel og kommunikasjon

Gode og effektive kommunikasjoner er viktig for økt bosetting. Det utvider arbeidsmarkedsregionen, gir økte muligheter for arbeid og bedre rammebetingelser for eksisterende næringsliv og nyetableringer. Dette gjør kommunen til en mer attraktiv samarbeidspartner

Averøy Venstre vil:

• Oppgradere og legge fast dekke på alle kommunale veier
  • Arbeide for gang- og sykkelvei gjennom hele kommunen, fra Atlanterhavsveien til Atlanterhavstunnelen
  • Arbeide for å etablere smarte kollektivløsninger som kan bedre kollektivtransporten internt på Averøy og mellom Kristiansund og Averøy spesielt
  • Tilby rimeligere transportløsninger for barn og unge
  • Arbeide for at Fylkesvei 64 får Riksveistatus og at veien over Averøy blir oppgradert

Barnehage, Skole og Utdanning

Averøy Venstre er opptatt av at alle barn skal oppleve mestring, trivsel og læring tilpasset sine egne forutsetninger i en inkluderende skole fri for mobbing og utestenging. Barn som vokser opp i Averøy skal forvente en barnehage og skole med høy kvalitet – både faglig og sosialt, med ansatte som jevnlig får mulighet til faglig påfyll og videreutdanning.

Averøy Venstre vil:

• At hver enkelt elev skal oppleve Averøyskolen som en trygg og inkluderende læringsarena der de blir faglig motivert og utfordret til å lære.
  • Arbeide for en mer helhetlig skoledag gjennom et utvidet SFO-tilbud
  • Arbeide for at barn som trenger det får lettere tilgang til logopedtjenester
  • Opprettholde en god mottaksklasse for barn som kommer fra andre land, for å gi grunnleggende språktrening før de overføres til sin
  • Opprette lærlingeplasser både ved barnehagene og skolene i kommunen og sørge for at disse får oppfølging fra opplæringskontoret i Kristiansund.
  • Sørge for at enkeltvedtak til barn og unge med særskilte behov blir fulgt opp og sikre at foreldre til barn med særskilte behov skal være trygge for at deres barn får den hjelpen de har krav på.

Ungdom

Averøy Venstre vil:

• Støtte tiltak som gir et rikere fritidstilbud for ungdom
  • Støtte tiltak som stimulerer ungdom til aktivitet og læring også på fritiden, og legge til rette for at ungdommen blir bedre kjent med kommunen, med tanke på å skape identitet og tilhø
  • Innføre gratis leie av kommunale idrettsanlegg til aktiviteter for barn og unge
  • Gi alle ungdommer i 15.- 16,-årsalderen tilbud om sommerjobb i Averøy kommune
  • Støtte opp om ungdomsklubbene og hjelpe ungdommene med å igangsette egne aktiviteter dersom de ønsker det
  • Arbeide for at Averøy igjen blir MOT-kommune
  • Tilby rimeligere transportløsninger for barn og unge
  • At Averøy kommune skal tilknyttes opplæringskontoret i Kristiansund, og at kommunen skal opprette lærlingeplasser innenfor alle fagfelt der kommunen har virksomhet av et visst omfang

Kultur og frivillighet

Venstre mener at kommunen skal være en tilrettelegger for frivillighet og kulturliv. Levende lokalsamfunn er viktig for trivsel, helse og identitet. Dette skapes i samhandling med kulturlivet, de frivillige og deres organisasjoner.

Averøy Venstre vil:

• Støtte opp om frivillige lag og organisasjoner
  • Sikre lag og organisasjoner tilgang til kulturkonsulenttjenester
  • Styrke samarbeidet med Averøy Idrettsråd
  • Støtte forebyggende arbeid blant unge og tilby skolering til ledere innen frivillig arbeid.
  • Tilby skolering til ledere innen frivillig arbeid, blant annet med hensyn til forebygging innen rus og psykisk helsevern.
  • Tilknytte Averøy til Tilskuddsportalen
  • Åpne for flere fritidsaktiviteter i SFO

Tilflytting og innvandring

Averøy kommune skal markedsføres som en komplett kommune med gode bomuligheter, et rikt kulturliv, en flott natur og et vitalt næringsliv, og som har gode barnehager, gode skoler og gode samferdselsløsninger med kort reisetid til sentrale servicetilbud og myndigheter.

• At den kommunale flyktningetjenesten i Averøy styrkes
  • At Averøy kommune skal ønske tilflyttere velkommen med en informasjons-/velkomstpakke
  • At kompetansen og potensiale hos tilflyttere og innvandrere tas i bruk
  • At det skal brukes kulturmidler til å arrangere kulturutvekslingskvelder