Badebyen må jo ha badstue!

Therese Hofstad-Nielsen og Line Nyhus drømmer om badstue i Gjestehava, Foto: Line Stokholm
Av Therese Hofstad-Nielsen og Line Nyhus

Venstre mener Drøbak må være en badeby med badeturisme også om vinteren. Drøbak har lange tradisjoner som badeby, men dette har tradisjonelt begrenset seg til sommermånedene.

De senere årene har vi sett mange eksempler på badstuer som er åpne for publikum, enten som små flytende bygninger eller som små bygninger beliggende tett på vannet, der badstue kombineres med bading også vinterstid.

En plassering av en badstue ytterst på moloen i gjestehavna vil kunne være både en spektakulær og trygg plassering av et slik bygg. Tilgjengelighet for båtgjester, nærhet til sanitæranlegg, nærhet til kafé og annen næring. En badstue med denne plasseringen vil også øke attraktiviteten til gjestehavna og skape mer liv og røre i denne delen av sentrum. Den vil også øke inntektsgrunnlaget for våre mange butikker og serveringssteder i sentrum i vinterhalvåret – da kan de som benytter seg av badstutilbudet også kombinere dette med enten en lunsj eller et besøk i en av Drøbaks mange fine butikker.

Rundt Oslofjorden er det en rekke tilbydere av badstuer: Son, Holmsbu og Nesodden har alle slike badstuer. De har alle en ting til felles, og det er at det er stor pågang. Vi har mange vinterbadere i Frogn, og de må reise ut av kommunen for å benytte seg av et slik tilbud. Er ikke det litt merkelig når vi liker å kalle oss badebyen?

En badstue trenger ikke koste kommunen annet enn reguleringsressurser, da den kan oppføres, eies og drives av private. Modellen vi har for leie av torget for servering er et godt eksempel på hvordan dette kan løses. Søknader fra private drivere, og dem finnes det etter hvert mange av, vurderes av kommunen og kanskje til og med i samarbeid med næringsrådet.

Vi vet at det er flere aktører som har søkt kommunen om å sette opp badstue, men fått avslag. Noe av det har vært begrunnet med at det er utrygt med flytende badstue i Drøbaksundet, og noe har vært begrunnet med at det ikke estetisk passer inn. Beliggende ved siden av Sjøstjernen, med sin moderne arkitektur, kan vi ikke se at det estetiske skal være noen grunn for avslag. En av oss (og det er ikke Line) har selv badet vinterstid igjennom mange sesonger. Det å kunne gå inn i en varm badstue sammen med gode venninner uten å måtte forlate vår egen badeby; det hadde vært noe.

Dette leserinnlegget var publisert på amta.no 15/8-23