Utenforskap og familiefattigdom

Skien Venstre har et helt programkapittel viet til utfordringer med utenforskap og familiefattigdom i Skienssamfunnet. Dette innlegget er utdrag fra programmet for perioden 2023 -27 og omformet som et leserinnlegg. Flere forhold og forslag kunne med fordel blitt nevnt, som U16 prosjektet i Tromsø , et prosjekt som nå er fast tiltak og som følges av forskningsmiljøet i Tromsø. Essensen i U16, tverrfaglig samarbeid og en mentorordning.

UTENFORSKAP OG FAMILIEFATTIGDOM

Jeg lærte en gang av en klok mentor; det vanskeligste først. Og riktig første gang. Som lokalpolitikere må vi kjenne og prøve å forstå samfunnet vårt slik det er og være løsnings- og mulighetsorienterte ut fra det.

Det er derfor innbyggerne har oss « på mannskapslista», som Falkeid sier. Velger oss til bystyret med andre ord.

Vår kommune har en svært stor utfordring : Det er nærmere 10 tusen av våre innbyggere, unge og voksne, som av ulike årsaker står utenfor skolegang og arbeidsliv og vi har ca 2 tusen flere utenfor arbeid enn andre sammenlignbare kommuner ( kilde : forarbeidene til kommuneplanens samfunnsdel) Det gjør hverdagen vanskelig for dem det gjelder og deres nærmeste og fører også til en urovekkende høy andel barn som vokser opp i lavinntektsfamilier, ca 18 %. Det er barn som får en høyere risiko for å falle utenfor i skole og senere i arbeidslivet.

Barnehager og skoler er vår viktigste fellesarena for å forebygge utenforskap og det enkleste grepet er å styrke og forbedre det arbeidet som allerede gjøres. I denne omgangen vil jeg likevel i hovedsak reflektere rundt hva det å ha en jobb å gå til, betyr for oss.

Arbeid gir mening, sosialt fellesskap og inntekt. At voksne arbeidsføre har en jobb å gå til, bidrar til gode rammer om eget liv. Det gir barna i familien bedre muligheter for trygg oppvekst, skolegang og ungdomstid og gjør til at flere får oppleve en trygg og verdig alderdom. Arbeid gir hjelp til selvhjelp.

Samtidig vet vi at vi er alle ulike og mange vil komme til å leve deler av livet sitt utenfor et arbeidsfellesskap av grunner de ikke selv rår over. Det er velferdssamfunnets fremste oppgave å legge rammer slik at syke og uføre opplever størst mulig livskvalitet og meningsfulle dager. Også her har vi utfordringer som det er viktig å ta tak i. Dette må vi også ha i tankene når utenforskap og familiefattigdom står på agendaen.

Skien Venstre forventer at både Skien kommune og næringslivet som arbeidsgivere tar et klart samfunnsansvar. Skien kommune bør opptre eksemplarisk og gi folk som har falt utenfor, nye muligheter gjennom en bevisst holdning til rekruttering og ansettelser. Vi ønsker at Skien som ledd i kommunens IA- arbeid og i samarbeid med NAV tilrettelegger på beste måte. for egen og andre arbeidsgiveres rekruttering av ulike utsatte grupper. Og gjerne gjør det i samarbeid med private aktører, sosiale entreprenører og frivillige organisasjoner.

I Skien Venstres program for 2023- 27 legger vi til grunn at flest mulig med arbeidsevne skal ha en jobb å gå til. Det vil også bidra til at færrest mulig barn risikerer å vokse opp med familiefattigdom.

Vi mener at kommunen må legge en langsiktig plan for å oppnå dette.

Vi har viet et helt programkapittel til utenforskap og familiefattigdom, se Skien.Venstre.no. Vi peker der på flere områder vi mener det er viktig å arbeide godt med:

Kommunen må ha en bevisst, tydelig og inkluderende holdning til rekruttering og ansettelser. Som arbeidsgiver bør kommunen følge opp statlige anbefalinger om at minst èn kvalifisert søker med hull i CV-en skal innkalles til intervju (slik som for søkere med funksjonsnedsettelse) og kan ansettes dersom hen er tilnærmet like godt kvalifisert som den best kvalifiserte.

Økonomiske og sosiale rådgivningstjenester bør videreutvikles som lavterskeltilbud individuelt og til grupper

Undervisningen av fremmedspråklig ungdom bør skje i regi av de videregående skolene og ikke i den kommunale norskopplæringen, for å få til bedre integrering av ungdom.

Vi vil øke antall lærlingeplasser i kommunen og i samarbeid med NAV / KIE og sosiale entreprenører satse mer på målrettede jobbsøkerkurs for ungdom . Vi mener også at midlertidige lønnstilskudd bør nyttes i større grad enn nå.

Vi vil at kommunen som sådan bidrar slik at den enkelte kan hjelpe seg selv. Situasjonen er sammensatt, men mulighetene ligger i all hovedsak innenfor skole og arbeid.

Innen skole ser vi at tilfeller av adferdsutfordringer, skolevegring og frafall øker istedenfor å gå tilbake. Det går utover den enkelte elev, medelever og skolen som sådan; går utover læring, elevenes læringsmiljø og de voksnes arbeidsmiljø. Mange elever lærer rett og slett ikke nok til å mestre videre utdanningsløp – med frafall som resultat. Med bl a manglende fagbrev som resultat. Med dårligere sjanse på framtidige jobber og for å forsørge seg selv.

Skien Venstre mener en mer praktiskrettet ungdomsskole vil være et gode for de fleste elever . Og at laget rundt læreren og eleven må styrkes dersom grunnskolen skal kunne tilby variert undervisning og reell tilpasset opplæring.

Parallellt med dette vil Skien Venstre utvikle de rammene vi lokalt rår over som kan bidra til en næringsutvikling som er variert , lønnsom og bærekraftig.. Det danner i sin tur grunnlaget for et velfungerende og variert arbeidsmarked med jobbmuligheter for flere og bedre livssituasjon som følge av det.

Skien Venstre er trygg på at å arbeide systematisk og på tvers av sektorer, på tvers av offentlig, privat og ideell/ frivillig sektor, vil gi resultat. Det vil være en god og langsiktig investering for den enkelte og for storsamfunnet.

Signy Gjærum
Listekandidat Skien Venstre