Framtida for våre barn og barnebarn

“Alt henger sammen med alt”, skriver Gustav Søvde og framholder at selv om vi i Skien og i Norge er en svært liten del av verden må vi ta vårt ansvar her også, samtidig som vi bidrar med våre ressurser til reduksjon av klimagassutslipp og bevaring av natur i resten av verden.

Framtida for våre barn og barnebarn

Venstre er et parti som er opptatt av samfunnsforholdene både her og nå og i framtida. Denne sommeren har vist både her hjemme med voldsomt regn og flom, og mange andre steders varmebølger og branner, at klima og værforhold er i endring. I Venstre er klima og miljø sentrale spørsmål, og vi tror det er mulig å bidra til en bedre framtid, både her lokalt og for resten av verden. Det er ingen enkelt politisk sak som kan løse dette. Her må det jobbes på mange hold. “Alt henger sammen med alt”. Og selv om vi i Skien og i Norge er en svært liten del av verden må vi ta vårt ansvar her også, samtidig som vi bidrar med våre ressurser til reduksjon av klimagassutslipp og bevaring av natur i resten av verden.

1. I desember i fjor ble verdens land enige om å verne 30 % av all natur på land og til havs. Det betyr lokalt at vi må slutte å bygge ned dyrkbar mark, og ikke legge ut nye urørte naturområder til utbygging, men bygge og leve mer konsentrert. Da vi vedtok ny arealplan i Skien før sommeren ville Høyre og Fremskrittspartiet ta inn nye områder til utbygging som etter min mening var i strid med denne tankegangen. At vi må bygge mer konsentrert var også grunnen til at Venstre støttet et byggeprosjekt på Bakken, som blir høyere enn mange ønsket, men som betyr at det bygges mange leiligheter, og hvor det inkluderes endel fellesarealer, slik at den enkelte leilighet kan være mindre. Dette styrker også det sosiale miljøet. 30 %-målet tilsier også at vi må verne mer urørt gammelskog og sårbare naturtyper hvor dyreliv og planter kan utvikle seg fritt, og som også har stor rekreasjonsverdi for mennesker. Og ikke minst vern av myr, som ved ødeleggelse slipper ut store mengder klimagassutslipp.

2. Energi er og blir et knapphetsgode, som vi ikke må sløse med, og som vi må vri over til mer fornybar kraft
. Venstre på landsbasis vil slutte med å lete etter mer olje på norsk sokkel. Lokalt må vi satse mer på energiøkonomisering for å spare energi, både i kommunale bygg, og ved om mulig å gi tilskudd til tiltak i private bygg. Vi må legge til rette for mer solenergi. I budsjettet for 2023 for Skien kommune er det avsatt rundt 20 millioner til å anlegge solceller på kommunale bygg. Dette må fortsette. Også på kommunale parkeringsplasser kan det anlegges solcelletak over parkeringsplassen, jf hvordan det er gjort utenfor Powerhouse i Porsgrunn. Vi må vise en positiv holdning til solcelleparker ute i naturen, forutsatt at tilstrekkelig hensyn til natur og friluftsliv er ivaretatt. Vi bør ha en restriktiv holdning til vindkraftanlegg, men dersom dette er mulig å bygges på allerede bebyggede områder, som Herøya industripark, Frier Vest, ev. Googles mulige anlegg i Skien nord, langs Valebøveien, eller tilsvarende områder og veier, bør dette vurderes. Kanskje er det ikke nok vind på slike “gråarealer”. Men da er kanskje ikke vind et aktuelt alternativ i Skien. Det bør likeledes satses på jord/bergvarme, som man har tatt i bruk i det nye sykehjemmet i Kverndalen. Skien Venstre har også en åpen holdning til å vurdere kjernekraft på sikt. Men jeg for min del tror dette ligger endel fram i tid. Men ikke minst må vi alle innse at energi er en knapp ressurs og prøve å spare der vi kan.

3. Transport er en stor kilde både til energibruk og forurensing, og nedbygging av natur. Derfor bør transportarbeidet søkes redusert. Derfor går vi inn for en ny byvekstavtale med staten, som kan gi oss statlige midler for å holde bussprisene nede, legge mer til rette for sykkel og gange ved nye gang- og sykkelveier og bruer, bygge noen nødvendige veier for å få vekk flaskehalser for nødvendig biltrafikk, ha bompenger på et fornuftig nivå for å redusere biltrafikken og klimagassutslippene og nye store naturinngripende veiprosjekter. Også el-biler må etterhvert fases inn med bompenger. Vi må bygge byen konsentrert ved først og fremst å bygge i bybåndet fra Gulset til Langesund. Personlig har jeg heller ikke gitt opp håpet om en bybane fra Nylende til f.eks. Herøya/Brevik/Larvik. Hva gjelder store veiprosjekter på fylkesplan bør den storstilte utbyggingen av E 18 fra Dørdal i Bamble og sørover reduseres til først og fremst utvikling av eksisterende trase, med utvidelse av veiskuldrene og krabbefeltstrekninger etc uten å gjøre den til en full 4-felts motorvei. Dette på bakgrunn av de voldsomme naturinngrep som en ser når en nå kjører gjennom Bamble. Isteden burde man satse statlige samferdselsmidler på dobbeltspor på Vestfoldbanen og å bygge Grenlandsbanen, som er en sammenkopling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.

4. Vi driver stadig en uakseptabel forurensing av fjorder og vassdrag. Oslofjorden holder på å dø av våre utslipp. Vi må bygge bedre renseanlegg for våre avløp, Dette vil føre til høyere avgifter. Vann- og kloakkavgiften må opp. Kanskje kan vi sette ned eiendomsskatten ved f.eks. å øke bunnfradraget. Men staten bør bidra i større grad for å bygge bedre renseanlegg. Hva gjelder jordbruket må det jobbes aktivt for å få slutt på høstpløying som lett fører til økte utslipp, og overgang til driftsmetoder som reduserer avrenning, og å sette av nok randsoner mot bekker og vann, for å hindre avrenning. Disse tiltakene tror jeg er godt i gang.

5. Selv om vi kildesorterer til gjenvinning forbruker vi altfor mye av jordas ressurser. Verdens overforbruksdag, da man har regnet ut at vi har brukt dette årets ressurser for å være bærekraftig på sikt, var 2.august 2023. For Norges del var denne datoen 12.april. Vi ville trengt over 3 kloder skulle alle hatt vårt forbruk. Dette kan bare ikke fortsette. Hva gjelder matkasting tror jeg vår nye renovasjonsordning med innhenting av matavfall hver 14. dag og tynnere poser kan gjøre oss mer bevisst på hva vi kaster av mat. Og matvarebutikker og hoteller/restauranter bør utfordres lokalt på hva man gjør i forhold til å få slutt på kasting av mat. Dette etter min mening i påvente av en lov med forbud mot matkasting. Jeg for min del hilser også de nye forslag til kostholdsråd velkommen hvor det anbefales at vi spiser mer frukt og grønt, som selvfølgelig bør være norskprodusert, og mindre kjøtt. Dette vil etter min vurdering både fremme helse i befolkningen og øke selvforsyningsgraden.

Gustav Søvde
2.kandidat Skien Venstre