En norgesrekord vi bør være flaue over

Tobias Waage Bremnes, vår andrekandidat i Asker.
Tobias Waage Bremnes, vår andrekandidat i Asker., Foto: Jeppe Holter-Schøyen

Asker er en kommune med en stolt historie innen kultur og idrett, men det er én norgesrekord vi ikke kan være stolte av: Norges dyreste kulturskole. Les dagens leserinnlegg i Røyken og Hurums Avis av Tobias Waage Bremnes, vår andrekandidat.

LESERINNLEGG: Asker har mye av å være stolt av når det gjelder kultur og idrett. Likevel har vi én norgesrekord som jeg synes er utrolig flau. Vi har nemlig Norges dyreste kulturskole. Dette fører til at mange familier ikke har råd til å la barna sine dyrke sine interesser innen kunst, musikk, dans eller drama.

Vi i Asker Venstre har et valgløfte om at stram økonomi og bakgrunn ikke skal være en stopper for barn å delta i fritidsaktiviteter. Det er fordi vi vet hvor smertefullt det er for et barn å stå utenfor. Samtidig er det en hjerteskjærende beskjed for en forelder å gi til barna sine at de ikke har råd til at barna skal få følge sine interesser.

Faksimile

Derfor ønsker vi å utvide antall elevplasser på kulturskolen, samt å senke prisene på å delta. Vi kan ikke akseptere at vi har Norges dyreste, og med det, mest utilgjengelige kulturskole. Det å delta på en fritidsaktivitet er tross alt utrolig sosialt og givende, og derfor må vi tilrettelegge for at flest mulig som ønsker å delta får det.

Asker Venstre går også til valg på å innføre et fritidskort for familier med stram økonomi. Dette kortet vil gi barn muligheten til å delta i kultur- og fritidsaktiviteter som ellers ikke ville hatt råd til det. Alle barn har rett til en barndom fylt med lek og latter, og det betyr at økonomi ikke skal være en hindring for å delta i kulturen og idretten.

Likevel så virker det ikke ut som verken regjeringen med Arbeiderpartiet og Senterpartiet eller SV deler de samme visjonene. Tross alt avviklet de prøveprosjektet med nasjonalt fritidskort som Solberg-regjeringen innførte. Deres kutt i kulturen og idretten har vært usosiale og kun rammet de som har minst.

Venstre sitt viktigste valgløfte er at barn ikke skal behøve å bekymre seg over foreldrenes økonomi, men i stedet kunne leke og ha det gøy sammen med vennene sine på fritiden. Asker skal være en god kommune for alle og da må vi gi alle barn muligheten til å skinne og utvikle seg gjennom kultur og idrett.

Leserinnlegget i dagens Røyken og Hurums Avis finner du også her.