Venstre i Ullensakerpolitikken 23 – 27

Gruppen til Ullensaker Venstre i Sagaparken, unntatt Morten Ryum og Kristin Engely. Fra venstre, Stein Vegard Leidal, Barbro Holth, Thorbjørn Merkesdal, Stefan Sørlie Oure, Mirnesa Balagic, og Helene Christophersen., Foto: Oure/Væring

I forrige artikkel vi la ut gikk vi igjennom resultatet etter valget, og hvem vi er. Thorbjørn Merkesdal og Mirnesa Balagic er våre to faste representanter i kommunestyret. Thorbjørn har fått gode gjennomslag på vegne av Ullensaker Venstre i forrige periode til tross for at han var vår eneste representant i kommunestyret. Mirnesa er fersk i kommunestyret, men hun har lang fartstid i Venstre. Hun brenner for en bedring av BPA-ordningen, og et bedre og billigere kollektivsystem. Hun er tydelig i det hun mener, og vil være en god stemme for mange utenforstilte i kommunestyret.

Vi har fem vararepresentanter til kommunestyret, Stein Vegard Leidal, Helene Christophersen, Stefan Sørlie Oure, Morten Ryum, og Kristin Engely.

VALGKAMP: Bildet tatt fra en av de første standene i årets valgkamp 2023! Fra venstre, Morten Ryum, Barbro Holth, Thorbjørn Merkesdal, Mirnesa Balagic, Stefan Sørlie Oure, Mariann Ekkeren Væring, og Sidsel Skjelmerud.

Utvalgsplasser

Thorbjørn Merkesdal har fått en plass i formannskapet. Dette var første prioritet for oss under forhandlingene etter valget. Videre er Stein Vegard Leidal fast medlem i hovedutvalget for Helsevern og Sosial omsorg (HHS). Stein Vegard har skygget dette utvalget tidligere, og han har vært vår representant under budsjettforhandlingene på området. Stefan Sørlie Oure er vara til HHS. Morten Ryum har blitt vararepresentant til kontrollutvalget. I tillegg har Barbro Holth fått en plass som vararepresentant for hovedutvalget for teknisk, idrett og kultur (HTIK).

– Vi vil fortsette å sørge for at Ullensaker er en av Norges mest populære kommuner! Vi må sikre en bærekraftig vekst i Ullensaker, til det beste for de som bor her og næringslivet vårt. Samtidig som vi må fortsette å jobbe for at Ullensaker skal bli en foregangskommune innen fremtidsrettet klima og miljøarbeid, som ble vedtatt i forrige periode, sier en fornøyd Thorbjørn Merkesdal.

Som i forrige periode skal vi jobbe hardt for å gjennomføre mest mulig av vårt valgprogram, og vi tror at vi nok en gang kommer til å overraske over hvor mye vi skal få til, fortsetter han. Utviklingen i Ullensaker skjer i en rivende hastighet og da er det kanskje spesielt viktig er det å jobbe for å åpne opp kommunen og la innbyggerne få større innvirkning på det som skjer her. Det er viktig at de som bor i kommunen ikke føler seg fremmedgjort eller at utviklingen skjer uten at de kan påvirke den. Vi skal jobbe for at innbyggerne får best mulig innvirkning på hva som skjer der de bor, understreker gruppelederen.

Samarbeid gir resultater

Representasjonen er resultat av listesamarbeid med de rødgrønne partiene vi samarbeidet med i forrige periode. Vi inngikk altså samarbeid med dem, og vi har sammen laget en plan for hvordan vi skal kunne forsvare resultatene fra forrige periode: Grønn grense, areal- og klimanøytralitet, omfattende planverk for utvikling av både skole og helse og omsorg, ingen ny E16 gjennom Ullensaker, restaurering av Jødahlsmåsan med mer. (Les vårt politiske regnskap for forrige periode her.)

NATURRESERVAT: Gruppeleder Merkesdal lover fortsatt kamp for ullensakernaturen. Her ved Sandtjern naturreservat.

Nå går vi i opposisjon i den kommende perioden 2023-2027. Vi er trygge på hvor vi står, politikken vi arbeider for, våre kjerneverdier og endringene vi kjemper for at vi skal få til her i Ullensaker. Vi er derimot ikke trygge på at politikken som vil bli ført fra den kommende posisjonen vil være i tråd med våre verdier og mål, nemlig en bærekraftig vekst i Ullensaker. Derfor er det naturlig for oss å gå i opposisjon i denne perioden.

Ullensaker Venstre står alltid på naturens, klimaets, miljøets, og ikke minst; innbyggernes side. Vi ønsker mer av både innsyn og åpenhet, ikke mindre. Totalen gjør at vi vil være i opposisjon til kommende posisjon.

Har du spørsmål?

Kontakt oss på [email protected], eller kontakt Thorbjørn Merkesdal direkte.