Hvordan påvirke politikk?

Engasjere deg politisk!
Engasjere deg politisk!, Foto: PeopleImages

Ønsker du å gjøre en forskjell i samfunnet og påvirke politikken i Asker? Det er enklere enn du kanskje tror! Her er noen måter du kan engasjere deg på og hjelpe med å forme politikken som påvirker lokalsamfunnet vårt:

1. Send en e-post til politikere: Du kan begynne med å sende en e-post til politikere som er opptatt av saker som du brenner for. Hvis du for eksempel er opptatt av en spesifikk problemstilling, søk etter informasjon om den saken på nettet. Finn ut hvilke politikere og partier som har uttalt seg om saken. Start med å kontakte dem via e-post. Vanligvis finner du kontaktinformasjon til aktive politikere på nett.
  2. Meld deg inn i et parti: Mange nøler med å melde seg inn i et politisk parti fordi de ikke er enige med partiet på alle områder. Det er viktig å huske at få medlemmer er 100 prosent enige med alt partiet står for. Å bli medlem gir deg imidlertid muligheten til å påvirke politikken til partiet. Ditt medlemskap gir deg en stemme innad i partiet, og du kan bidra til å forme politikken som partiet står for. Hvis du er enig med partiet på noen grunnleggende prinsipper, kan det være en god idé å melde deg inn.
  3. Skriv en politisk uttalelse: En politisk uttalelse er en kort tekst som tar opp aktuelle temaer. Dette er en effektiv måte å påvirke politikken på. Du kan bruke politiske uttalelser til å fremme saker som kanskje ikke er dekket i partienes programmer. Det er også en flott måte å skape oppmerksomhet rundt en sak.

Hvis du vurderer å skrive en politisk uttalelse, husk å:

• Forklare bakgrunnen for saken.
  • Identifisere problemet og hvorfor det trenger oppmerksomhet.
  • Beskrive hva partiet kan gjøre for å løse problemet, og hvordan det skal gjøre det.

En mer utfyllende veiledning finner du her.

Husk at politiske uttalelser som skal bli en del av et politisk partis offisielle politikk, vanligvis må fremmes av et medlem i partiet. Hvis du ikke er medlem, kan du vurdere å melde deg inn eller få et medlem til å hjelpe deg med å fremme forslaget.

Dette er bare noen få måter du kan engasjere deg politisk. Hvis du ønsker å vite mer om politisk engasjement og hvordan du kan bidra eller påvirke politikken i Asker, er du velkommen til å kontakte oss på [email protected].

Vi oppfordrer deg til å ta del i demokratiet og bidra til å forme politikken. Politikk er både gøy og viktig! Hvis du har vurdert å bli medlem i Venstre, ønsker vi deg hjertelig velkommen!

Vi håper å se deg engasjert i å gjøre Asker til et enda bedre sted for alle.