Venstre sikrer millionstøtte til Oslofjorden

Bildet viser fra venstre: Gunn-Toril Homme Mathisen, Gro Buttingsrud, Elisabeth Holter-Schøyen (gruppeleder), Tobias Waage Bremnes og Christian Skrede., Foto: Jeppe Holter-Schøyen

Asker Venstre har markert seg som en pådriver for miljøvern og bærekraftig utvikling i Asker. Nå sikrer vi en betydelig sum til Oslofjorden i budsjettet for 2024. Gruppeleder for Venstre i Asker, Elisabeth Holter-Schøyen, uttrykker stor glede over gjennomslaget i budsjettforhandlingene.

Én million kroner for å gjenopprette Oslofjorden

“I budsjettforhandlingene fikk vi gjennomslag for å sette av hele én million kroner til tiltak som skal bidra til å gjenopprette de ødelagte økosystemene i Oslofjorden. Dette markerer en viktig satsing for å sikre en ren og rik Oslofjord,” uttaler Holter-Schøyen.

Søknadsbasert ordning for initiativ

Midlene vil bli disponert gjennom en søknadsbasert ordning, hvor næringsliv, organisasjoner, frivillige, lag og foreninger kan søke støtte til prosjekter og tiltak. Initiativer som bekjemper marin forsøpling, rydding ved og i havet, restaurering av natur som ålegrasenger, innovasjonsprosjekter, og tiltak som jobber med næringsutvikling vil bli prioritert.

Haster med handling for Oslofjorden

Tilstanden i Oslofjorden beskrives som kritisk dårlig, og det haster med å iverksette tiltak for å redde livet i fjorden og gjenopprette økosystemene. En nylig presentert statusrapport om gjennomføring av tiltakene i Oslofjorden viser betydelig innsats, men at flere viktige tiltak går for sakte, og målene for 2026 nås ikke.

Asker kommune nevnes positivt

Asker kommune blir spesielt nevnt for sitt arbeid i Oslofjorden. Lokale tiltak følger opp “Helhetlig tiltaksplan for en ren og rik Oslofjord med et aktivt friluftsliv,” og Asker Venstre ønsker nå å sette enda større fokus på dette viktige arbeidet.

Oppfordring til samarbeid

Holter-Schøyen avslutter med en oppfordring til samarbeid: “Samarbeid er avgjørende for å nå målet. Staten, fylkeskommunene, kommunene, næringslivet, frivillige, og hver enkelt av oss må bidra. Sammen skal vi redde Oslofjorden.”

Denne bevilgningen, sammen med det nylig opprettede fondet på 25 millioner i Akershus, inspirerer til håp om at flere kommuner og fylkeskommuner rundt Oslofjorden vil følge Asker Venstres eksempel og bidra til bevaringen av denne verdifulle naturressursen.