Flertallspartienes budsjettforslag – Venstres kommentar

Foto: Per Christensen

Høyre, FrP, INP, Pensjonistpartiet og KrF har lagt frem et felles budsjettforslag, Siden de har flertall i kommunestyret blir dette vedtatt. Det er synd, for forslaget inneholder luftige og urealistiske forslag til kutt, og nødvendige investeringer skyves ut i tid.

Det mest dominerende temaet i valgkampen 2023 var eiendomsskatten, og det tydeligste løftet fra flertallspartiene var at den skulle fjernes fullstendig i løpet av fireårsperioden.

For å finansiere fjerningen av eiendomsskatt foreslår flertallspartiene å konkurranseutsette forvaltning av pensjon, et betydelig salg av kommunal eiendom, og kutt i ubesatte stillinger.

Både konkurranseutsetting av pensjon og salg av kommunal eiendom kan være i tråd med flertallets ideologi. I budsjettsammenheng må det likevel vurderes som økonomiske tiltak; vil det mulig å oppnå en større reduksjon av pensjonsutgiftene, og vil være mulig å selge så mye kommunal eiendom som flertallspartiene foreslår? Det er svært usikkert.

Hvor klokt å forsøke å selge så mye eiendom i et svakt marked? Vil ikke salg av eiendom langt på vei være det samme som å tappe kommunens fond?

Utsetter nødvendige investeringer

Kommunedirektørens forslag utsetter flere nødvendige investeringer i det kommunale velferdstilbudet. Flertallspartiene gjør det enda mer utfordrende ved at de tar ut bygging av barnehage i Trolldalen og skape usikkerhet om byggetrinn to av barnehagen på Vilberg.

Behovet for investeringer blir ikke borte, så spørsmålet er når kommunen må ta disse investeringene, og hvordan de skal finansieres. Kan det bli aktuelt å gjeninnføre eiendomsskatt igjen om fire år? Hvis ikke, hva er flertallspartienes plan for å finansiere investeringene som må gjøres?

Det største spørsmålet er likevel om flertallets budsjett og handlingsplan har så store og luftige kutt at kommunelovens § 14-4, tredje ledd, som krever at økonomiplanen og årsbudsjett skal være realistisk ikke er oppfylt.

Les også:

Hva inneholder budsjettforslaget fra SP og Venstre?

Budsjettet: Demokratisk utfordring – og økonomisk risikosport