Fylkesbudsjettet 2024: Satser på skolen, legger til rette for gründere og bidrar til å løse klimakrisen

Kjartan Alexander Lunde (gruppeleder) og Unni Fuglestad (leder av regional-, kultur- og næringsutvalget), Foto: Joachim Steinbru

Venstre har sammen med Høyre, Frp og KrF laget flertallsbudsjett. Det er et budsjett som satser på skolen, legger til rette for gründere og bidrar til å løse klimakrisen.

– Dette er et godt budsjett for årene framover. For Venstre så er det viktig at dette budsjettet satser på skolen, løser klima- og naturkrisen og bidrar til å skape flere nye jobber, sier gruppeleder for Venstre, Kjartan Alexander Lunde.

– Med dette budsjettet signaliserer me høge ambisjonar for Rogaland både innan næring og på kulturfeltet i åra som kjem. For at Rogaland fortsatt skal vere eit attraktivt fylke som både beheld og tiltrekk oss den kompetansen me har behov for må me også ha eit godt og attraktivt kulturtilbud i heile fylket, me må støtte opp om frivilligheten og leggje til rette for eit mangfoldig kultur og idrettsliv der alle kan delta, seier Unni Fuglestad (V), leiar av regional-, kultur- og næringsutvalet.

Les også: Venstre skal styre Rogaland sammen med Høyre, Frp og KrF

Svein Abrahamsen, Venstres representant i opplæringsutvalget.

– Jeg er spesielt glad for at vi nå styrker oppfølgingstjenesten. Dessverre faller flere unge i vårt fylke utenfor skole og jobb, og det er viktig å følge disse godt opp, sier Svein Abrahamsen (V), medlem av opplæringsutvalget.

Abrahamsen er også glad for at flertallspartiene setter av mer midler til Ungt Entreprenørskap. Dette vil gi alle skolene mulighet til å tilby valgfaget entreprenørskap til elevene og stimulere til mer gründerskap i fylket.

Se hele H, Frp, KrF og V sitt forslag til budsjett 2024 og økonomiplanen 2024-2027