Farlig utvikling for Drammen. Demokratiet under kraftig press

Kommunestyregruppen til drammen venstre i en kollasj med portretter
Foto: Nina Holtan

Demokrati, medvirkning og samarbeid. Vår kanskje aller viktigste egenkapital.

Dette er verdier som må vedlikeholdes konstant hvis vi skal beholde dem. Nå er de under press i Drammen.

Etter maktovertakelsen i høst har vi nemlig opplevd en bekymringsfull innskrenkning av demokratiet og innbyggermedvirkning fra det nye politiske flertallet bestående av Høyre, Frp, PP og KrF.

Det mest kjente eksempelet er de nye politikerlønningene. I en tid hvor den nye politiske ledelsen mener det må kuttes i alle gode formål, velger partiene samtidig å bevilge seg selv en lønnsfest av dimensjoner. Gruppelederne til de to største partiene i posisjonen gir seg selv det maksimale honoraret som regelverket tillater: 55 prosent av statsrådslønn – 869.102,30 kroner akkurat nå. I tillegg økes det markant over hele linja. Hva som gjør arbeidet i denne kommunestyreperioden mer verdt enn den forrige, er vanskelig å forstå.

Vi i Venstre tar sterkt avstand fra denne grådigheten, og har i vårt alternative budsjett forslag om et stort kutt i politikerkostnader.

Like alvorlig var nedleggelsen av «politisk styringsgruppe», en modell vi har brukt til behandling av saker om klima, næring og Strømsøs områdesatsing, hvor alle partiene har fått lov til å være med selv om de ikke hadde krav på det ut fra valgresultatet. Dette sikret bred forankring og god debatt før sakene gikk til endelig behandling i formannskapet og kommunestyret.

Nå har posisjonen valgt å avslutte dette, og halvparten av partiene i kommunestyret mister dermed sin mulighet til å påvirke svært viktige saker. En inndragelse av demokrati som det så langt ikke er presentert et eneste godt argument for, annet enn at posisjonen får mindre motstand.

Men – det tristeste er likevel hvordan demokratiet fjernes fra innbyggerne. Venstre har i sak etter sak de siste årene satt krav til medvirkning fra ansatte og de som bor her. I den gamle posisjonen fikk vi mange gjennomslag for dette. Partiet Høyre, derimot, har konsekvent vært mot alle våre forslag til medvirkning, og fortsetter denne linja inn i sitt nye flertallsstyre.

Dette kom tydelig fram da vi i budsjettbehandlingen 12. desember, sammen med resten av opposisjonen, fremmet forslag om at det skal utarbeides en områdestrategi (OUS) for Gulskogen. Dette er et initiativ fra Nærutvalget på Gulskogen, på vegne av innbyggerne og flere utbyggere. Hensikten er at de berørte skal få bidra til å utforme tjenester og tilbud som trengs, før en klattvis utvikling skaper enda flere feil. Feil som har preget Gulskogen i mange år.

Høyre flagget allerede i valgkampen at de ikke støttet en slik OUS, mens KrF og Frp lovte da å støtte det. De siste dagene før møtet fikk vi skriftlige og muntlige lovnader fra flere partier i posisjonen om at de nå skulle støtte dette forslaget.

Vi ble sjokkert da vi inn mot møtet forsto at det er benyttet tvang og uverdige hersketeknikker som for eksempel skriftlige advarsler for å tvinge partiene på plass og forby dem å benytte sitt demokratiske mandat slik de ønsker.

I selve møtet forsøkte ordfører til og med først å nekte oss å få stemme over saken, før han måtte trekke dette forslaget etter en storm av protester. Alt for å nekte innbyggerne på Gulskogen å få være med å bestemme hvordan deres eget nærmiljø skal bli, som posisjonen til slutt lyktes med i voteringen over forslaget.

Vi i Drammen Venstre er bekymret. Vi opplever en sakte omfordeling av demokrati og ressurser fra de mange til vesentlig færre.

Det farligste med dette er at vi også risikerer en permanent omfordeling av innbyggernes tillit. Vekk fra demokratiet og over til det likegyldige eller autoritære. Det har vi ikke råd til. Vi maner alle demokratiske krefter i Drammen til å starte med blanke ark i 2024, og slå oss sammen for å samarbeide på ordentlig. Til det beste for hele lokalsamfunnet vårt – også de som ikke sitter øverst ved bordet.

Av: Kommunestyregruppen ved Herman Ekle Lund, Emilie Ovnerud, Rune Fortun, Camilla Ulsund, Margaret Dabrowska, Mahamud Ismail og Oda Rygh