Forbud mot tømming av septik fra fritidsbåter i Oslofjorden kommer snart

Bildet viser fra venstre Gunn-Torill Homme Mathisen og Elisabeth Holter-Schøyen, i bakgrunnen Oslofjorden., Foto: Jeppe Holter-Schøyen

Det var i møtet 30. november i Hovedutvalg for samfunnstjenester, at Asker Venstres Gunn-Torill Homme Mathisen fikk svar på et innsendt spørsmål til Kommunedirektøren om status for et forbud mot tømming av septik fra fritidsbåter i Oslofjorden.

Nasjonalt forbud

Kommunedirektøren opplyste at administrasjonen hadde vært i kontakt med Klimadepartementet og svaret var oppløftende. Det vil bli et nasjonalt forbud mot tømming av septik fra fritidsbåter i Oslofjorden. Det ble oppgitt at det kommer en ny nasjonal forskrift ut på høring allerede før årsskiftet. Utvalget vil få denne til behandling vinteren 2024 og kommer da til å sende sine høringsinnspill til departementet.

Gruppeleder for Venstre i Asker, Elisabeth Holter-Schøyen, er glad for svaret. – Vi i Asker Venstre er svært fornøyde med at det kommer en nasjonal forskrift som vil gjøre en lokal forskrift overflødig. Dette er noe vi har jobbet med lenge og det er Asker Venstre som har vært initiativtaker til at denne problemstillingen i det hele tatt er på agendaen.

Som leder for Hovedutvalg for samfunnstjenester i forrige periode, har hun jobbet med dette siden 2019, og bestilte saken som dreier seg om tømming av septik fra fritidsbåter rett i Oslofjorden.

– Helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden er også et resultat av Venstres initiativ, sier Elisabeth Holter-Schøyen, og Venstre i Asker har sørget for at denne planen blir fulgt opp lokalt.

Har fire tømmestasjoner, får tre til

Asker kommune har i dag fire tømmestasjoner for septik. Disse ligger i båthavnene i Holmsbu, Leangen, Vollen og på Tofte.

Det er bevilget 3 mill. kr for 2024 til ytterligere tre tømmestasjoner. Lokasjon for disse avgjøres i dialog med våre nabokommuner for en mest mulig hensiktsmessig plassering. Det er foreløpig uklart når disse tre vil stå ferdig, men forhåpentligvis blir det i 2024.

– Etablering av tømmestasjoner har vært en viktig Venstresak, understreker Holter-Schøyen, for med et forbud mot tømming av septik fra fritidsbåter i fjorden, så må det være tilstrekkelig med tømmestasjoner tilgjengelig om folk skal etterleve forbudet.

Gratis bruk og tilskudd til drift

Det er gratis å tømme kloakk fra fritidsbåter ved tømmestasjonene nå og det er politisk vedtatt at det skal det fortsatt være, sier Holter-Schøyen.

Når det gjelder drift av tømmestasjonene, så tas kostnadene av båthavnene der tømmestasjonene er satt opp. Det ble vedtatt 1. juni 2023 at disse båthavnene skal få kr 15 000,- som et årlig tilskudd fra kommunen til drift og vedlikehold (service og klargjøring for vinteren med frostvæske og rengjøring).

– Sverige har siden 2015 hatt et regelverk som forbyr utslipp av septik til sjøs. Finland har hatt et totalutslippsforbud for fritidsbåter siden 2005. Det er på høy tid at Norge kommer etter, avslutter Gunn-Torill Homme Mathisen, Asker Venstres medlem i Hovedutvalg for samfunnstjenester denne perioden.

Tømming av septik fra fritidsbåter er ansett som en vesentlig kilde til forurensing i Oslofjorden. Les mer om problematikken hos Miljødirektoratet og i RHA. Kommunedirektørens saksfremlegg i utvalgsmøtet 27. april finner du her.