Barnehageplassen må stå klar når familien trenger det

Gro Buttingsrud (t.v.) og Elisabeth Holter-Schøyen.
Gro Buttingsrud (t.v.) og Elisabeth Holter-Schøyen., Foto: Jeppe Holter-Schøyen (innfelt) og FatCamera

I behandlingen av Handlingsprogram og budsjett 2024 – 27 vedtok Kommunestyret at det skal komme en sak om hvordan Asker kommune kan øke frekvensen på barnehageopptak i kommunen, med målsetning om løpende opptak i løpet av perioden 2024-27.

Dagens barnehageopptak er urettferdig og passer dårlig for familier med barn født på vinteren og våren. Det bør være et mer fleksibelt tilbud, ikke kun ett opptak i året, mener Asker Venstre. Å få et barn er en glede, men logistikken kan være krevende. Det gjelder særlig når tiden mellom endt foreldrepermisjon og barnehageoppstart blir for lang.

– Mange familier blir tvunget ut i ulønnet permisjon fordi foreldrepengene er slutt, mens det fortsatt er mange måneder til barnehageplassen står klar i august, sier gruppeleder Elisabeth Holter-Schøyen i Asker Venstre, som også er leder av Hovedutvalg for oppvekst.

Flere velger ulønnet permisjon og taper økonomisk

Det er dyrt for en familie å miste en inntekt over tid og kvinner kommer oftest tapende ut. Med ulønnet permisjon mister man ikke bare inntekt, men også pensjons- og sykepengerettigheter. Det er altså med en viss risiko og et økonomisk tap som kan følge deg senere i livet.

– Flere familier velger i dag ulønnet permisjon i kombinasjon med lønnet foreldrepermisjon enn tidligere. Nesten halvparten av alle kvinner gjør dette, mot bare 11% av menn, påpeker Gro Buttingsrud, kommunestyrerepresentant for Asker Venstre. – Årsakene er sammensatte, men mange rapporterer at grunnen er mangel på barnehageplass. Resultatet blir, i tillegg til tap av penger og rettigheter, at kvinner tilbringer langt mer tid utenfor arbeidslivet enn menn i løpet av karrieren, sier hun.

Barnehagetilbudet må bli mer fleksibelt

Full barnehagedekning var en gang en likestillingsdugnad. Målet var et godt tilbud som favnet og var tilpasset hvert enkelt barn, samtidig som begge foreldrene kunne være i jobb.

– Femten år senere må vi kunne videreutvikle tilbudet slik at det blir mer fleksibelt og tilpasset hver familie. Regelverket må bli likt for alle, uansett når på året barnet er født, sier Holter-Schøyen. – Derfor er Asker Venstre svært fornøyde med at samarbeidspartiene V, H, Frp og Krf sto sammen om forslaget og de øvrige partiene, med unntak av Mdg, støttet forslaget i kommunestyremøtet 12. desember, sier hun.

Barnehageplassen må stå klar når familien trenger det. Det bør innføres barnehageplassgaranti som gjelder fra det tidspunktet foreldrepengene slutter, uavhengig av barnets alder, mener Asker Venstre. Det vil innebære en kostnad, men den bærer hver enkelt familie og kvinne i dag. Barnehageplassgaranti bør dekkes av Staten.

– Nå skal Kommunedirektøren jobbe videre med det vedtatte forslaget og vi gleder oss til å få saken til behandling. Vi lover at det skal bli lettere å få barnehageplass i Asker i fremtiden, avslutter de to Venstre-politikerne entusiastisk.

Les mer om Asker Venstre politikk på dette området her.

Det vedtatte verbalforslaget

Kommunestyret ber kommunedirektøren legge frem en sak om hvordan Asker kommune kan øke frekvensen på barnehageopptak i kommunen, med målsetning om løpende opptak i løpet av perioden.

Saken skal inneholde ulike modeller for opptak, en kostnadsberegning for disse modellene. Private og offentlige barnehager skal ses i sammenheng og likebehandles. Saken skal også belyse hvordan kommunen sørger for likebehandling av private og kommunale barnehager. Dette inkluderer pensjonstilskudd, søknadsbaserte ordninger og beregningsgrunnlag for tilskudd.