Kulturskolen kan få flere elevplasser og bli rimeligere

Tobias Waage Bremnes og Elisabeth Holter-Schøyen
Tobias Waage Bremnes og Elisabeth Holter-Schøyen, Foto: Jeppe Holter-Schøyen (innfelt) og Chachawal Prapai

I Kommunestyret den 12. desember, foreslo Asker Venstre, sammen med samarbeidspartiene H, Frp og Krf, at det skal utredes hvordan det kan opprettes flere elevplasser i kulturskolen, samt redusere dagens prisnivå. Forslaget ble vedtatt.

Utfordringene

Asker kommune står overfor viktige utfordringer når det gjelder tilgangen til kulturskolen. Det er 11,5 prosent av barn mellom 6-15 år som er elev ved kulturskolen, og det er tydelig at interessen og ønsket om deltakelse er stort. Likevel finnes det hindringer som begrenser mulighetene for barn og unge til å delta fullt ut: Prisnivået og antall plasser.

Dyrest i landet

Det er et faktum at Asker har landets dyreste kulturskole. Samtidig som over 800 barn står på venteliste, varsles det om flere års ventetid før de kan få en elevplass.

– Både prisnivået og mangelen på elevplasser hos Kulturskolen er en barriere forbarn og unges deltakelse. Dette er vi nødt til å gjøre noe med for at flere skal kunne delta og bli inkludert, sier Tobias Waage Bremnes, kommunestyrerepresentant (V) og nestleder i Hovedutvalg for medborgerskap.

– Økt deltakelse for barn og unge er en av Venstres hovedprioriteringer, og for å få til dette må vi sørge for at Kulturskolen blir mer tilgjengelig, sier han.

I saken om Handlingsprogram og budsjett 2024-27 fremmet Asker Venstre sammen med samarbeidspartiene H, FrP og KrF, et forslag om at Kommunedirektøren skal legge frem en sak for Hovedutvalg for medborgerskap i løpet av 2024 som skal utrede konkrete tiltak for å utvide antall elevplasser ved kulturskolen og samtidig redusere dagens prisnivå.

Forslaget ble enstemmig vedtatt av Kommunestyret. Det gjør Waage Bremnes glad, for dette er en sak han brenner veldig for.

– Jeg er veldig glad for at de andre partiene støttet forslaget vårt, og at det er et så tydelig ønske på tvers av partiene om å gjøre tilbudet mer tilgjengelig, sier han

Åpne dørene videre for alle barn og unge

– Vi ønsker ikke bare å løse problemet med ventelister og prisbarrierer, men å åpne dørene videre for alle barn og unge som ønsker å utfolde seg kreativt og kunstnerisk gjennom kulturskolen, presiserer gruppeleder for Asker Venstre, Elisabeth Holter-Schøyen.

Vi i Asker Venstre tror på verdien av å investere i våre barns og unges kulturelle utvikling. Å kunne tilby tilgjengelige og rimelige plasser i Kulturskolen er en av nøklene til å skape et levende og inkluderende samfunn der alle kan delta.

– Asker Venstre vil jobbe hardt for å realisere dette målet. Vi er for et Asker der alle barn og unge har muligheten til å delta og bruke kreativeten sin gjennom Kulturskolen, uansett bakgrunn eller familiens økonomiske situasjon, understreker Tobias Waage Bremnes og Elisabeth Holter-Schøyen.

Les mer om vår politikk for barn og unge i vårt program.