Møre og Romsdal Venstre – 140 år 4.januar 2024

Møre og Romsdal i vinterskrud, Foto: Gunnar Knutsen

Fylkeslaget vårt Møre og Romsdal Venstre fyller 140 år! Vi ble stiftet 4.januar 1884. Venstre som landsdekkende parti ble stiftet 28.januar 1884 og er dermed Norges eldste parti. Før fylkeslaget var på plass var allerede flere lokallag stiftet i Møre og Romsdal. Gratulerer til alle som i disse dager er 140 år.

Møre og Romsdal Venstre stiftet 4.januar 1884
Den 4. januar 1884 møtte over 70 utsendinger i Molde til stiftingsmøte for det som ble Møre og Romsdal Venstre. Raskt ble vi landets største fylkeslag. Kristofer Kristofersen tok initiativet til å danne fylkeslaget. Kristofersen ble første fylkesleder. Han var redaktør i kristiansundsavisa Romsdalsposten. Første nestleder var Alf Baartvedt som var kappellan i Kvernes.

33 lokallag ved stiftinga av fylkeslaget
Fra Jostein Nerbøviks artikkel “Venstre i Romsdals amt — Startfasen” som stod i Tidsskrift for Sunnmøre Historielag i 1983 tar vi med en smakebit om stiftingen av fylkeslaget:
-Venstrestrategane sikta mot ei endeleg konstituering av amtsforening midt i januar 1884. Stiftingsmøtet vart likvel framskunda fjorten dagar, og vart avvikla i Molde den 4. januar 1884. Over sytti utsendingar var til stades. Dei representerte 33 lokallag med eit medlemstal på rundt fire tusen. Kvernes toppa lista med 550 medlemer og 11 utsendingar ! Deretter hadde Kristiansund 370 medlemmer, Frei 267, Sande og Veøy begge rundt 200, Ålesund 180 og Haram 146. Romsdals Amts fælles Venstreforening var i åra 1884-85 den største amtsforeninga i landet.

Lokallag i jubileumsåret
Venstre har 23 lokallag i Møre og Romsdal i januar 2024, og medlemstallet er i vekst. Totalt er det 27 kommuner i fylket pr 1.1.24

Lokallag stiftelsesdatoer
Vi mangler total oversikt over stiftelsesdatoer for lokallagene våre når denne artikkelen publiseres, og ønsker oss tilbakemeldinger fra våre lokallag. Så langt kan vi vise til følgende, alle stiftet allerede i 1883:

• Kristiansund Venstre: 18.oktober 1883
  • Haram Venstre: 27.oktober 1883
  • Ålesund Venstre: 28.desember 1883
  • Molde Venstre: 29.desember 1883

Kilder der du kan lese mere utfyllende om tema:

Artikkel publisert 12.12.2008 Møre og Romsdal Venstre

Artikkel publisert 4.1.2021 Kristiansund Venstre

Artikkel publisert 25.3.2023 Haram Venstre