Uttalelse: Et løft for forsvars- og sikkerhetspolitikken

Forsvaret. Soldat.
Foto: Mostphotos

Uttalelse vedtatt av Oslo Venstres årsmøte 2.-3. februar 2024:

Forverret sikkerhetssituasjon i Europa – Russlands angrepskrig mot Ukraina

Ti år etter Russlands folkerettsstridige overtakelse av Krym i 2014 og nærmere to år etter den russiske fullskalainvasjonen av Ukraina, kjemper det ukrainske folket fortsatt for sin og Europas frihet, med livet som innsats. En ukuelig motstandsvilje utvist av det ukrainske folk, støttet av våpen, ammunisjon og etterretningsstøtte fra USA, Europa og en del andre land, har hittil lykkes i å forpurre Putins planer om en rask seier og hans mål om å kaste ut Ukrainas lovlig valgte myndigheter.

Samtidig har prisen vært skyhøy, og det er fare for at de internasjonale bidragene til Ukraina kan komme under press.

Krigen i Ukraina bidrar også til å øke den geopolitiske risikoen for Norge. Rapporter fra en rekke instanser, inkludert Forsvarskommisjonen og Totalberedskapskommisjonen peker på et behov for betydelig oppgradering av Norges forsvars- og sikkerhetspolitikk. Forsvarskommisjonen tar til orde for flere omfattende grep for en rask og omfattende oppgradering av Forsvaret de kommende årene. Vi trenger et bredt forsvarsforlik og en kraftig forbedring av styring, ledelse og ressursbruk i Forsvaret.

Venstre vil bidra til å realisere de mål og midler Forsvarskommisjonen og de andre utvalgene legger til grunn. Utgangspunktet er det globale, regionale og nasjonale risikobildet, herunder nødvendigheten av å bidra til Ukrainas seier over Russland, Europas og vår egen sikkerhet – nå og i fremtiden.

Derfor vil Oslo Venstre:

  • Be Regjeringen starte arbeidet med å iverksette Forsvarskommisjonens anbefaling om å utarbeide en nasjonal sikkerhetsstrategi som skal fastsette hva som er Norges strategiske sikkerhetsinteresser og hvordan disse skal forsvares og fremmes;
  • Økte forsvarsbudsjettet til minst 2 prosent av BNI (brutto nasjonalinntekt) og vurdere behovet for ekstraordinære bevilgninger utover dette.
  • At Regjeringen snarest iverksetter kritiske tiltak for å gjøre dagens Forsvar mer operativt og robust, herunder tette kritiske mangler på reservedeler og ammunisjon til en rekke våpensystemer, legge inn bestillinger, øke industriell kapasitet og øke bemanningen, i den hensikt å øke volum og kapasitet;
  • At norske myndigheter begynner en oppbygging av Forsvaret, med flere soldater, et modernisert heimevern og økt vekt på sikring av allierte forstrekninger og kritisk infrastruktur.
  • foreta nødvendige investeringer for en dramatisk oppgradering av luftvern til beskyttelse av militære mål, sivile funksjoner og infrastruktur og sivilbefolkningen som helhet, mot alle typer luftangrep (droner, jagerfly, langtrekkende missiler);
  • Iverksette tiltak for å styrke norske institusjoner og bedrifters motstandsdyktighet mot cyberoperasjoner som truer den nasjonale sikkerheten i fredstid, så vel som i krise og krig.
  • Styrke det sivil-militære samarbeidet og Totalforsvaret;
  • Styrke Norges tilknytning til EUs felles sikkerhets- og forsvarspolitikk, blant annet gjennom deltakelse i flere PESCO-prosjekter.
  • Sette av en sum som minst tilsvarer SPUs ekstraordinære avkastning som følger av Ukraina-krigen og økte energipriser, til en ordning til støtte for Ukrainas forsvarskamp mot Russland, og invitere andre NATO-medlemmer til å bidra. Ordningen må forvaltes med strenge kriterier for etikk og anti-korrupsjon.
  • Umiddelbart bidra til at bedrifter settes i stand til å øke produksjonen av luftvernsystem, artilleriammunisjon og langtrekkende presisjonsvåpen til Ukrainas og Norges forsvar.
  • Der det ikke gå på bekostning av offensive kapasiteter, bør Forsvaret innrette aktivitet og anskaffe materiell slik at det bidrar til lavest mulig utslipp av klimagassutslipp. Forsvaret bør også innrette sin aktivitet slik at den i minst mulig grad påvirker sårbar natur.
  • Vurdere å innføre en verneskatt for å finansiere en ekstraordinær oppbygging av Norges forsvarsevne for å verne om vår frihet.
  • Sikre tydelig ansvarsfordeling mellom Forsvaret og Forsvarsmateriell for IKT-systemer.