Uttalelse: Varig våpenhvile nå

Foto: Joel Carillet, istock.com

Uttalelse vedtatt av Oslo Venstres årsmøte 2.-3. februar 2024:

Etter mer enn 100 dager med krig er den humanitære situasjonen på Gazastripen katastrofal. På tross av internasjonalt press om å følge krigens regler og beskytte sivilbefolkningen, fortsetter israelske myndigheter sin militære aktivitet med en voldsom brutalitet. Sivile mål som sykehus, skoler, flyktningleirer og boligblokker har systematisk blitt bombet, med store sivile tap som konsekvens. Menneskerettighetsorganisasjoner peker på gjentatte brudd på folkeretten fra både Hamas og Israel, og svært mange eksempler på mulige krigsforbrytelser. I følge helsedepartementet i Gaza er over 25 000 mennesker er drept i Gaza de siste fire månedene, blant dem over 10 000 barn. Mer enn 1,7 millioner mennesker er fordrevet fra sine hjem og presset sammen på et svært lite område sør på Gazastripen. Nå har Israel utvidet sin militære aktivitet også dit. Dermed finnes det ikke noen steder som er trygge i Gaza, og med stengte grenseoverganger finnes det heller ingen andre steder befolkningen kan flykte.

Den humanitære situasjonen er nå svært prekær, og befolkningen mangler tilgang på vann, mat, medisiner og sanitære fasiliteter. Få sykehus er operative, og de som fremdeles er i funksjon er ikke i stand til å tilby helsehjelp til det store antallet pasienter som trenger hjelp. Sikkerhetsrådet vedtok før jul at Israel må sikre at nødhjelp kommer uhindret frem til sivilbefolkningen, men det er i liten grad fulgt opp, og kun en brøkdel av den nødvendige nødhjelpen kommer inn til Gaza. Norge har sammen med store flertall i FNs generalforsamling stemt for en humanitær våpenhvile, men israelske myndigheter har verken vist evne eller vilje til å stanse den humanitære katastrofen som utfolder seg.

Den 25. januar ble det klart at Den internasjonale domstolen i Haag åpner folkemordsak mot Israel. Domstolen mener flere handlinger fra Israel kan falle inn under folkemordkonvensjonen, og krever umiddelbare strakstiltak fra Israel for å å stanse drap og skade på sivilbefolkningen, samt øke tilførselen av nødhjelp. Alle land som er tilsluttet folkemordkonvensjonen plikter å gjøre alt i sin makt for å forhindre folkemord. Venstre mener det nå påligger Norge å ta i bruk alle politiske, diplomatiske og økonomiske virkemidler som kan påvirke Israel til å stanse volden og lidelsene mot sivilbefolkningen i Gaza.

Oslo Venstre mener brutaliteten i Israels krigføring i Gaza har beveget seg langt utenfor det som er proporsjonalt eller legitimt. Israel ble utsatt for et horribelt angrep fra Hamas og andre militante grupper den 7. oktober, som med rette ble fordømt på det sterkeste, både av norske og internasjonale myndigheter. Terrorangrepet og gisseltakingen er klare brudd på krigens folkerett. Dette gir likevel ikke israelske myndigheter legitimitet til selv å utføre krigshandlinger som systematisk rammer uskyldige sivile og sivile mål og som bryter krigens regler. Lidelsene som påføres det palestinske folk må ta slutt. Oslo Venstre mener derfor at både Norge og det internasjonale samfunn må bruke all sin innflytelse til å kreve en varig våpenhvile, få gislene frigitt og få partene inn i et forhandlingsspor.

Fortsatt krigføring bidrar ikke til økt trygghet på sikt, verken for israelere eller palestinere. Den høyreekstreme regjeringen i Israel viser verken vilje eller evne til å følge krigens regler, eller til å ta hensyn til den palestinske befolkningens grunnleggende menneskerettigheter. Parallelt med krigføringen på Gazastripen har 355 palestinere på Vestbredden blitt drept, blant dem 90 barn. Oslo Venstre mener derfor norske myndigheter må utvide sitt handlingsrom ved å åpne for unilaterale sanksjoner overfor israelske myndigheter og økonomiske interesser. Samtidig må Norge ta en aktiv rolle for å identifisere, etterforske og straffeforfølge krigsforbrytelser på Gazastripen, Vestbredden og i Israel.

Som hovedstad er Oslo hjem til mange norsk-palestinere og norsk-israelere. Noen av dem har selv opplevd krigen på nært hold og er evakuert, andre har opplevd at deres nærmeste er drept, skadd eller fordrevet. Det er viktig at Oslos hjelpetjenester er rustet til å hjelpe alle dem som nå opplever traumer, sorg og fortvilelse som følge av krigen i Gaza. Ingen skal møte en stengt dør når de spør om hjelp og støtte, og kommunen må sørge for at norsk-palestinere og norsk-israelere både får informasjon om, og tilgang til, den hjelpen de trenger.

Det må også åpnes for at personer i Norge kan søke om familiegjenforening fra Norge på vegne av et familiemedlem som oppholder seg på Vestbredden elleri Gaza, slik det tidligere er blitt gitt adgang til for afghanere. På grunn av situasjonen i Gaza er det umulig for søkere å levere inn dokumenter på en norsk utenriksstasjon, slik det normalt stilles krav om.

Oslo Venstre mener:

• At Norge tar initiativ overfor allierte og likesinnede land for å innføre sanksjoner mot enkeltpersoner, virksomheter og institusjoner i Israel som bidrar til brudd på folkeretten og menneskerettigheter.
  • At Norge skal ta initiativ til at EU og FNs sikkerhetsråd vedtar sanksjoner mot enkeltpersoner, bedrifter og institusjoner som er ansvarlige for folkerettsbrudd i Gaza og på Vestbredden.
  • At Norge skal jobbe målrettet for et internasjonalt samarbeid om strenge økonomiske sanksjoner mot Israel, som opprettholdes så lenge Israel viderefører en folkerettsstridig krigføring, støtter fortsatt utvidelse av bosettinger, og ikke arbeider for en to-statsløsning eller annen varig løsning på konflikten, som også ivaretar palestinske rettigheter og interesser.
  • At Norge skal innføre individuelle sanksjoner mot beslutningstakere fra begge parter som står bak eller medvirker til grove menneskerettighetsbrudd eller krigsforbrytelser.
  • At regjeringen må sikre at norske våpenprodusenter ikke selger våpen, våpenkomponenter, ammunisjon eller annet militært utstyr til Israel eller Hamas, verken direkte eller indirekte
  • At Norge skal ta en ta en ledende rolle i det internasjonale arbeidet for å identifisere, etterforske og straffeforfølge krigsforbrytelser på Gazastripen, Vestbredden og i Israel, og stille med ressurser til Den internasjonale straffedomstolen og frivillige organisasjoner som bidrar til dokumentasjon av krigsforbrytelser.
  • At Norge skal jobbe for internasjonale sanksjoner mot israelske politikere som oppfordrer til folkemord og/eller etnisk rensing, som kommunikasjonsminister Shlomo Karai, finansminister Bezalel Smotrich og nasjonal sikkerhetsminister Itmar Ben-Gvir
  • At Norge skal være beredt til å bistå med tilstrekkelig bistand og ressurser når Gaza skal gjenoppbygges.
  • At regjeringen skal åpne for at personer i Norge kan søke om familiegjenforening fra Norge på vegne av et familiemedlem som oppholder seg på Vestbredden eller i Gaza.
  • At regjeringen må promelatisere at det per i dag synes å være en stilltiende internasjonal nær-aksept for at israelske styresmakter kan likvidere personer som mistenkes å tilhøre en organisasjon hvor ledelsen og enkelte medlemmer har begått terrorhandlinger. Dette skjer uten noen form for rettsprosess, bevisføring lov eller dom. Slik styrt likvidering rammer medlemmer og sympatisører som ikke nødvendigvis er terrorister, og det rammer svært mange uskyldige mennesker som tilfeldigvis er på feil sted når disse aksjonene finner sted.
  • At Norge skal øke støtten til UNRWA og jobbe sammen med andre land for å tette det finansieringsgapet som oppstod etter at 12 land frøs bistanden til organisasjonen