En tafatt Vestfoldbenk?

Jernbanestasjonen i Larvik
Foto: Stig Moe Halvorsen

Kommunestyrerepresentant Stig Moe Halvorsen (bildet) har skrevet et innlegg i ØP (Østlands-Posten) der han uttrykker sin skuffelse over at videre planlegging av InterCity sør for Tønsberg synes å stoppe helt opp.

Snart får vi vite hva regjeringen planlegger av investeringer på vei og jernbane de neste 10 år gjennom Nasjonal transportplan (NTP).

For Larvik og Sandefjord sin del så ser det dessverre stusslig ut. Det desidert viktigste samferdselsprosjektet, nemlig jernbanen, ser ut til å forsvinne ut av planene og vi må leve med en jernbane fra 1881 og eldgamle signalanlegg gjennom byene våre.

All planlegging, alle diskusjoner og alt arbeid og penger Larvik har brukt på dette, forsvinner ut i luften.

En prosess lagd for å skape forakt for statlig planlegging og myndigheter.

Uansett hvilket parti man stemte på, uansett hvilken farge man har, så har våre stortingspolitikere fullstendig kastet kommunene våre under bussen.

Vi har gjennom en lang, tidvis meget krevende prosesser, vedtatt en plan for jernbanen og har nå ventet tålmodig på at de sittende regjeringer bevilger penger. I mellomtiden har vi hørt stortingspolitikere prate om viktigheten av at noe skjer.

I 2021 sa Truls Vasvik fra AP følgende da han kommenterte daværende Solberg-regjering sitt forslag til NTP: «Det som regjeringa la fram i mars var i realiteten en avlysning av InterCity. Derfor er det utrolig viktig at vi nå skaffer midler til planlegging, så det kan begynne å skje ting i Larvik».

Og Kathrine Kleveland fra Senterpartiet sa dette i 2021 under valget:
«Senterpartiet er for alt som kan være med på å få dobbeltspor raskere».

Noen år senere er det deres egen regjering som skal legge frem ny NTP og denne gang er det den som avlyser InterCity.

Det er løftebrudd!

Dessverre er det ikke slik at høyresiden er fritatt fra dette løftebruddet. For det var Solberg sin regjering (som undertegnedes parti Venstre støttet) som først satte bremsen på fullt, sammenhengende dobbeltspor på Vestfoldbanen.

Så vil man argumentere for historisk satsing på jernbane osv. Men faktum er at Sandefjord og Larvik vil være en flaskehals uten dobbeltspor på Vestfoldbanen i tiår fremover hvis noe drastisk ikke skjer.

Vi trenger Vestfoldbanen til grønne reiser, for å flytte gods til bane og vi trenger Vestfoldbanen for vekst i vår region. Den kan bli vår T-bane og sørge for å knytte Vestfold-byene sammen sterkere.

Så derfor bør vi rope høyt til vår benk på Stortinget, rope til Maria Aasen-Svensrud (AP), Erlend Larsen (H), Truls Vasvik (A), Morten Stordalen (FrP), Lene Westgaard-Halle (H), Kathrine Kleveland (Sp) og Grete Wold (SV) at nå er det på tide å stå opp for Vestfoldbanen utenom valgår. Se å få prioritert inn dobbeltspor til Sandefjord og Larvik! Hvis dere lurer på inndekning, så er det en tunnel i Oslo (Hammersborgtunnelen) som er planlagt i NTP som ingen av Oslos innbyggere vil ha, ei heller lokalpolitikerne. Kostnaden for denne er estimert til 3–4 mrd. kroner. Det bør være nok til å komme videre med planlegging i vår region.

Jernbanen i Larvik og Sandefjord må prioriteres inn i NTP. Det er på tide at Vestfold-benken står frem!

Stig M. Halvorsen
kommunestyrerepresentant Larvik Venstre