Sykkelbyen Jessheim?

Ullensaker Venstre

Alle partier har sine hjertesaker. Sykkelen har lenge vært en av våre. Hvor i Norge passer dette geniale framkomstmiddel bedre enn i paddeflate Ullensaker?

Thorbjørn Merkesdal, vår gruppeleder og dessuten Akershus Venstres tredjekandidat på lista til stortingsvalget til høsten, stilte spørsmål om manglende trygg sykkelparkering i Jessheim sentrum i kommunestyremøtet uka før påske. Bakgrunnen var at det nok en gang har vært flere saker i lokalavisene med fortvilte togpendlere som har blitt frastjålet syklene sine på stasjonsområdet. Gruppeleder Merkesdal hadde i fjor, med entusiasme, tatt i bruk de nye låsbare «boksene» fra Bikely som var plasserte ved rådhuset. I år hadde han imidlertid ikke sett snurten av dem. Hva hadde skjedd? Thorbjørn sendte inn spørsmålet sitt på mandag, og det lød slik:

«Kan ordføreren redegjøre for tiltak Ullensaker Kommune skal gjøre for å gjøre det mer attraktivt å bruke sykkel på Jessheim, dette sommerhalvåret, og for å bedre parkeringsforholdene for syklister her?»

På tirsdag svarte ordføreren at, hei sann, dette hadde blitt ordnet samme dag, boksene er satt ut igjen! Kjapt levert av kommunens folk – da spørsmålet først ble stilt.

 

Lang historikk

Dette var ikke første gang Venstres folk i Ullensaker talte de myke trafikantenes sak. Allerede tidlig på 1990-tallet begynte vår representant Guri Borander i herredsstyret, som det het den gangen, sin lange kamp for gang og sykkelvei langs riksveien mellom Nordkisa og togstasjonen på Hauerseter.

Jeg forlot aldri et politisk møte uten å ha tatt opp behovet for en trygg gang- og sykkelvei mellom Nordkisa og Hauerseter stasjon. Det var helt fortvilende å ikke kunne sende ungene – som det er fire av – alene, og busstilbudet var elendig den gangen, sier Borander i et jubileums-intervju vi gjorde med henne i 2022. Nettavisen Jessheimpuls gjenga deler av vår sak i 2024, da det endelig var klart at gang- og sykkelveien er prioritert av fylket og dermed blir den bygget nå. Hurra!

Lenke til vår egen sak om Guri Borander
Lenke til Jessheimpuls sin sak om Guri Borander

Sykkelbyen Jessheim, et prosjekt med ambisjoner

Våre folkevalgte var pådrivere og aktive medvirkere da det ble åpnet for å bli utvalgt som «Sykkelby» i samarbeid med Statens Vegvesen. Det måtte en plan til, og planen ble ferdig i 2004. I 2009 fikk også Kløfta sin plan. Senere ble planene tatt inn i kommunens mobilitets-strategi.

– Målet vårt er at Jessheim innen ti år skal bli kåret til Norges beste sykkelby! Ordene tilhører Venstres Sidsel Skjelmerud, og hun uttalte dem til Romerikes Blad under lanseringen av prosjektet Sykkelbyen Jessheim – et tillegg til, ikke en erstatning for, den kommunale planen – som hun var primus motor for. Selveste ordfører Espelund bidro stolt under lanseringen, og han demonstrerte for avisen at han behersker sykkelkunsten til fulle. Mer om Sidsels prosjekt, inkludert Sykkelrebusen, senere.

Jessheimpuls har omtalt Sykkelbyen Jesssheim ved flere anledninger.

Sykkelhotellet som forsvant

I 2015 og -16 var sykkelhotell ved jernbanestasjoner og andre kollektivknutepunkter det helt store. Både BaneNor og landets fylkeskommuner hadde innsett at folk kviet seg for å bruke sykkel til stasjonen når de risikerte at den ble stjålet mens de var på jobb. Ergo sykkelhotell som spleiselag mellom fylkene, BaneNor og av og til kommunene.

Også Akershus fylkeskommune, og Venstres folk både der og i Ullensaker, var straks på ballen, og fylket bevilget i 2016 penger til sin andel av sykkelhotell på Jessheim og Ski stasjoner. Det skadet ikke vår sak at Venstre satt med lederen av samferdselsutvalget i fylkestinget den gangen.

På Jessheim var det imidlertid motstand å finne. BaneNor hadde allerede puslet i noen år med en ny reguleringsplan for stasjonsområdet, og de gjorde det klart at de kom til å pusle videre i noen år til. Dermed ble pengene som var tiltenkt Jessheim stasjon heller brukt på Kløfta. Ikke noe dårlig valg, men det hjalp lite mot sykkeltyveriene på Jessheim stasjon.

Venstre har trua – bygg under brua!

– Hvis vi bygger sykkelhotellet under jernbanebrua, vil ikke plassen vi bruker komme i konflikt med planen for stasjonsområdet, for brua skal vel fortsatt være der, sa Stein Vegard Leidal til Eidsvoll Ullensaker Blad i 2017. Han viste til bred enighet om at kollektivtransport er bra for både miljøet og mot trafikkkorker, at sykling er prima og i tillegg et glimrende tiltak for folkehelsen.

Forslaget møtte imidlertid motbør. Først fra BaneNor, som mente at reguleringsplanen for stasjonsområdet uansett måtte bli ferdig før det kunne bli snakk om noe sykkelhotell. Dette sa de i 2017, nå skriver vi 2025..

Nestemann ute med tommel ned, var ordfører Tom Staahle (FrP). Han mente at det var mer enn nok trygge parkeringsplasser for sykler i sentrum, og at sykkelhotell dessuten er et dårlig konsept. (Vi har lett etter offentlige bilder av Tom Staahle på sykkel til denne artikkelen, men det fant vi ikke.)

Eidsvoll Ullensaker Blad laget sak i 2017 om vårt forslag om sykkelhotell under jernbanebrua på Jessheim.
Eidsvoll Ullensaker Blad ga vårt forslag i 2017 om sykkelhotell under jernbanebrua på Jessheim bred omtale.

Drømmen lever, men..

Tilbake til Sidsel Skjelmeruds prosjekt «Sykkelbyen Jessheim», og hennes drøm om Jessheim som Norges beste sykkelby innen ti år.

Vi har nå kommet til 2020. Sidsel har, i samarbeid med organisasjonen Kondis og lokalt næringsliv lansert og arrangert den populære sykkelrebusen. Flotte sykler som premier lokket imponerende mange til å ta tohjulingen fatt for å løse rebuser plassert rundt i kommunen. Stolte vinnere, arrangør og ordfører som poserte for lokalavisene ved premieoverrekkelsen ble et årlig, gledelig innslag gjennom et tiår.

Romerikes Blad har vært flinke til å dekke premieutdelingene etter sykkelrebusene!

Les Romerikes Blads sak om premiering av av vinneren av Sykkelrebus i 2014

– Jeg er født optimist, så drømmen lever, om enn ikke i beste velgående, svarer Skjelmerud Jessheimpuls på spørsmål om hvordan det går med ambisjonen om å bli kåret til Norges beste sykkelby.

– Etter mine begreper er det fortsatt en viss bevisstløshet blant politikerne i Ullensaker når det kommer til tilrettelegging for syklister i kommunen, og det går litt tregt å bli en ordentlig sykkelby, fortsetter hun, før hun understreker at det er merkede sykkelstier og flere sykkelveier i kommunen. Hun sier videre at har forståelse for at utredninger tar tid og må gjøres grundig.

Og vips, så kommer trygg sykkelparkering på Jessheim stasjon opp igjen:

– Sykkelparkering på Jessheim stasjon drar ut i tid, og jeg skulle ønske det kom på plass på et tidspunkt. Det er vel egentlig flere sykkelparkeringer under tak som er lett tilgjengelig som står på ønskelisten, oppsummerer Skjelmerud.

Les saken om sykkelverksteder og Sidsels drømmer i Jessheimpuls

Så byråkrati, sammen med politisk motvilje, gjorde at det så ut til å drøye urimelig lenge med gode sykkel-løsninger. Hva gjør Venstre-folk når noen dører lukkes? Da finner vi andre som kan åpnes!

Vi bestemte oss for å:

La kidsa leke seg trygge!

Romerikes Blad laget en fin liten artikkel da initiativet om sykkelbanen ble lansert, i 2022.

Som leder i Ullensaker Cykleclub, og inspirert av diverse «pump tracks», tok Thorbjørn Merkesdal så i 2022 initiativ til å få anlagt en ferdighetsbane for sykkel ved skateparken ved Gystadmarka skole. Bedre måte å lære ungene å bli trygge syklister på finnes ikke, argumenterte Merkesdal.

Med sedvanlig entusiasme kastet vår mann seg rundt, og på kort tid var både avtale med grunneier, kommunal tillatelse og tilskudd samt støtte fra frivilligheten ordnet. Allerede året etter var banen på plass! Norsk rekord i øvelsen «hurtig planlegging og bygging av et idrettsanlegg»?

.. og de laget ny sak da åpningen nærmet seg, bare ett år senere. Norsk rekord?

Les saken om sykkelbane-planene i MittJessheim (2022)
Les saken om den FERDIGE sykkelbanen i MittJessheim (2023)

(Sykkel)veien videre

– Vi har fått til mye, men det er fremdeles et stort potensial for mer bruk av sykkel på paddeflate Øvre Romerike generelt, og på Jessheim og Kløfta spesielt, understreker sykkelpartiet Venstres stortingskandidat Thorbjørn Merkesdal. Alle avisoppslagene om sykkeltyverier i sentrum, og særlig ved Jessheim stasjon, viser at vi ikke er i mål. Og at folk velger å bruke bilen til stasjonen når de ikke kan føle seg trygge på at sykkelen fremdeles står der når de kommer hjem fra jobb, det forstår jeg godt!

Hvorfor står dere der? Sykkelpendler Thorbjørn Merkesdal står på brua over E6-køen, med et bredt glis. (Foto: Privat)

– Sykkelveien mellom Jessheim og Kløfta er helt nydelig, men sør for Kløfta er det tragiske forhold for myke trafikanter, fortsetter han. Jeg sykler ofte til jobben i Oslo, og jeg blir sjokkert, særlig om vinteren, når jeg ser hvor farlig det er for skoleunger å komme seg fram langs riksveien, grøsser Merkesdal med dyp bekymringsrynke i panna. Selv puster jeg også lettet ut som syklist når jeg kommer fram til sykkelveien ved kommunegrensa til Lillestrøm, vedgår han.

Sykkel og gange gir god byutviklingen

Det er fort gjort å glemme at å legge til rette for sykkel og gange er kjempeviktig for klok utvikling av byer og tettsteder, poengterer stortingskandidaten videre.

SYKKELVEIER BINDER BYEN SAMMEN: Byplanen for Jesssheim sier at det skal bygges en hovedvei for sykkel og gange gjennom industrifeltet (1) og ut til den nye bydelen Gystadmarka (2). (Illustrasjon: Google Earth/egen grafikk)

– På Jessheim har vi for eksempel store grå områder (områder med næringsvirksomhet som skal flyttes ut av sentrum) få hundre meter fra stasjonen, kulturhuset og Storsenteret, fortsetter han. Planene om å anlegge en «sykkel highway» gjennom dette området og ut til den nye bydelen i Gystadmarka må for all del beholdes i Byplanen. Uten dette grepet vil sentrum kveles av bytrafikk, og det blir garantert ikke et hyggelig sted å være for folk! I tillegg sparer vi natur for nedbygging.

Tar med seg babyen på Tinget

Thorbjørn Merkesdal er Akershus Venstres tredjekandidat til stortingsvalget i år.

– Dersom jeg er så heldig at jeg får mulighet til å møte på Stortinget igjen (Thorbjørn var møtende vararepresentant for Hordaland Venstre på Stortinget i perioden 1997 – 2001) vil jeg jobbe for å gi lokalpolitikerne bedre verktøy for å kunne gjøre byer og tettsteder bedre for gående og syklende, lover Merkesdal. Sykkelbyene skal fremdeles være vår baby!


Hengt med helt hit? Strålende! Da takler du sikkert også et par sykkel-highlights fra valgkampene våre.I 2015 kunne folk som besøkte standene våre få prøve en av Norges første elektriske varesykler.

Det var et populært tilbud, og sykkelen vakte virkelig oppmerksomhet når vi fartet rundt i kommunen med den.


FYRRIG ITALIENER: I 2015 viste vi fram en italiensk, elektrisk varesykkel fra EVO AS. Mange fikk hakeslepp over hvor sprek den var. Kristin Engely demonstrerte la Machina grande.

Under valgkampen i 2019 var det selvsagt et utrullbart sykkelfelt som ledet folk inn i vårt byplankontor i Storgata. Thorbjørn poserte stolt, med nyinnkjøpt el-racer, rett før den offisielle åpningen.
FØLG SYKKELFELTET inn i vårt byplankontor. Vel innenfor fikk folk veiledning i hvordan de kunne sende inn høringssvar til byplanen som skulle vedtas senere den høsten.



Følg Thorbjørn Merkesdals vei til Stortinget her