Oslo i grønn særklasse

Hurra for byrådene Marit Vea og Hallstein Bjercke som jobber på for en grønnere by! Foto: Kristianne Marøy, Foto: Kristianne Marøy

København får konkurranse – fra oss! Oslo-folk lar bilen stå og velger beina, bussen og sykkelen. Det gjør oss til en av Europas grønneste storbyer.

Guri Melby triller en sykkel med hjemlm på styret

Når du ser morgenrushet i Oslo, er det ikke bilkøer som dominerer – det er folk som går, sykler og tar kollektiv. Den nye nasjonale reisevaneundersøkelsen viser at hele 73 prosent av reisene i Oslo nå skjer på miljøvennlig vis. Musikk i våre ører! Oslo er i toppklassen.

Samtidig faller bilbruken. I 2020 reiste 34 prosent av Oslo-folket til hverdags med privatbil. Spoler vi fem år fremover i tid gjør bare 24 prosent det. De resterende tre av fire beveger seg heller med grønnere transportmidler. Slik er det dessverre ikke over hele Norge, men i Oslo er vi i en grønn særklasse.

Oslo Venstre har i en årrekke jobbet for å gjøre det enklere å gå, sykle og reise kollektivt i byen vår. Når vi nå ser at flere velger å ta beina fatt fremfor bilen, viser det at satsingen virker. Vi har bygget ut kollektivtilbudet, etablert bilfrie gater og investert tungt i sykkelveier og trygge fortau. Det gir en by der det føles naturlig å gå, og lett å la bilen stå.

Vår egne byråd for samferdsel og miljø, Marit Vea, er en tydelig pådriver for et grønnere Oslo. «I Oslo viser vi at målrettet miljøpolitikk funker – og ikke minst, at det er populært!», bekrefter Vea.

Når Oslo vokser, vokser ikke biltrafikken med den. I Oslo beveger de fleste av oss seg på en annen måte. Med beina. Med bussen. Eller på to hjul. Oslo har passert København i grønn hverdagsmobilitet. Nå ser vi til Amsterdam.

Et stort politisk flertall står bak en offensiv miljøpolitikk i Oslo. Så, til alle Oslofolk, disse resultatene kan vi være stolte av. Nå må bare resten av landet følge etter.

Vil du lese mer? Sjekk ut artikkel i Aftenposten.