La barna få være forskjellige – for mye likhet skaper utenforskap

Lier Venstre og Julie Vaage
Fra venstre: Tabassom Fanaian, Tove Hofstad, Julie Vaage, Heidi Haugerud, Lier Venstre

Tove Hofstad, Julie Vaage, Tabassom Fanaian og Heidi Haugerud skriver i Lierposten om at Venstre vil styrke skolens økonomi

I norsk skole i dag har vi en god intensjon om å løfte alle. Men det skjer ofte innenfor en trang og standardisert ramme. For mange barn og unge blir dette en oppskrift på utenforskap. Det må vi snakke høyt om – og gjøre noe med.

Alle elever er forskjellige. Noen lærer best med hendene, andre med hodet. Noen har sin styrke i matte, andre i språk eller musikk. Vi vet dette. Lærerne vet dette. Men skolen har i altfor liten grad systemer og ressurser som tar høyde for det.

 

Howard Gardners teori om ulike intelligenser minner oss om at intelligens ikke bare handler om IQ og pugging, men også om kreativitet, sosiale ferdigheter og bevegelse. Likevel belønner skolen én type elev og én type læring. Det skaper utenforskap for alle som ikke passer inn i den firkantede boksen.

 

Venstre vil tenke nytt. Vi mener valgfrihet og variasjon i skolen er en forutsetning for at alle barn skal lære mer og oppleve mestring. Derfor vil vi:

● gi skolene større frihet til å tilby mer varierte undervisningsopplegg

● utvide valgfag og praktisk-estetiske fag

● tilrettelegge for fleksible skoleløp og forsering for dem som trenger det

● sikre retten til tilpasset opplæring for alle – både de som sliter og de som trenger større utfordringer

 

Samtidig må vi ta inn over oss realitetene: Kommunene sliter økonomisk. Mange har ikke nok pedagoger til å gi den spesialundervisningen elevene har krav på. Dette er et lovbrudd mot barn – og et varsko til staten.

Under et dialogmøte mellom politikere og virksomhetsledere i Lier i mai fikk vi vite at to skoler allerede i februar gikk over sine budsjettrammer. Og de er ikke alene: Ifølge kommunens egen tertialrapport har skolene en prognose på samlet merforbruk på 13,5 millioner kroner for 2025, i stor grad som følge av flere spesialpedagogiske vedtak.

Midt i dette står lærerne. De er skolens viktigste ressurs og den enkeltfaktoren som har mest å si for barnas læring og trivsel. Hver dag legger de ned en enorm innsats for å se hver elev, skape trygghet og bygge opp mestring. De er kloke, kreative og omsorgsfulle – og de strekker seg langt. Men vi må også erkjenne at det finnes grenser. Når elevgruppen blir stadig mer sammensatt, rammene strammere og kravene høyere, er det ikke viljen som mangler – men tiden og ressursene. Derfor må vi slutte å legge alt ansvaret på lærerne alene, og heller sørge for at de får det handlingsrommet og den støtten de trenger. Vi må løfte dem, ikke overlate dem til seg selv.

 

Venstre vil styrke skolens økonomi slik at flere barn får hjelpen de trenger tidligere. Vi må prioritere det viktigste: en skole som ser eleven – ikke bare gjennomsnittet.

Det finnes ikke én riktig måte å lære på. Derfor skal ikke skolen tvinge alle inn i én form. Å gi barn frihet til å være seg selv, er den beste medisinen mot utenforskap.

La oss tenke nytt. La barna få være forskjellige.

 

Av:

Tove Hofstad, Gruppeleder Lier Venstre

Julie Vaage, Stortingskandidat for Buskerud Venstre

Tabassom Fanaian, Medlem i Råd for mangfold og inkludering i Lier

Heidi Elisabeth Haugerud, Styremedlem Lier Venstre

 

Innlegget i Lierposten kan leses her