Sykehus på Sundland oppfyller Buskerudbyintensjonene

DT reagerer på at ordførere kjemper for sykehus i sine kommuner. Et sykehus betyr 3-4000 sikre, kunnskapsarbeidsplasser og er den mest styrende statlige beslutningen for byutvikling i Drammen i dette tiåret. Mener DT at politisk ledelse ikke skal gjøre en best mulig jobb for byen i en slik sak?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

DT reagerer spesielt på Drammen og vårt ønske om plassering av sykehus på Sundland. De mener det strider mot Buskerudbyintensjonene. DT må ha misforstått hva Buskerudbyen dreier seg om, da Sundland er en av få aktuelle tomter som faktisk oppfyller kravene til intensjonen i Buskerudbysamarbeidet.

Først om Buskerudbyen. Dette samarbeidet handler om en samordnet areal- og transportplanlegging, som skal redusere personbiltrafikk og øke kollektivandelen. Dette må gjøres ved fortetting av boliger og økt nærhet mellom store boligområder og arbeidsintensive arbeidsplasser.

3-4000 ansatte skal til sykehuset daglig. Dersom vi legger sykehuset nært opptil til bane/trikk, kan man oppnå over 60 % kollektivbruk (Rikshospitalet). Bygges det veibasert og usentralt, blir kollektivandelen fort under 20 %. Dagpasienter som kommer til sykehuset for kontroller og poliklinisk behandling, samt besøkende, vil i mye større grad reise kollektivt, gå eller sykle, dersom sykehuset ligger i en by, og helst ved en jernbanestasjon. Det er ikke bare Sundland/Gulskogen som oppfyller disse kriteriene, men det er få andre tomtealternativer som er like gode.

Så om boligbygging. Det blir litt færre boliger på Sundland, men det er fremdeles plass til mange boliger på Sundland/Gulskogen, selv med sykehus. I tillegg vil byen få et nytt, enda mer attraktivt og sentrumsnært boligområde på dagens sykehustomt på Bragernes.

Så tilbake til ordførerkampen. For Drammen er det å miste en kunnskapsarbeidsplass på denne størrelsen meget uheldig. Det ville bety at byen beveger seg bakover, ikke fremover, mot målet om å oppnå flere kunnskapsbaserte arbeidsplasser. Målet er at innbyggerne i Drammen i mindre grad må pendle mot Oslo for å jobbe. Gjør vi en god jobb nå, har kanskje kunnskapsaksen Papirbredden – Sundland både universitet, universitetssykehus og medisinutdannelse om 20 år. Samt at vi legger godt til rette for nært samarbeid mellom helserelaterte bedrifter som allerede har etablert seg i Drammen på Papirbredden og som planlegger å etablere seg her.

Statsviter Erling Dokk Holm påpekte i en lederartikkel med tittel «Nyttår — nytt liv» i Dagbladets Magasinet ved nyttårstider, at sykehus skal ikke lokaliseres mellom byer, men i byer av hensyn til ansatte og pasienter. I denne forbindelsen kan også de samarbeidende institusjoner, organisasjoner og bedrifter sykehuset er knyttet til trekkes inn. For dem er nærhet til sykehuset og Drammen en viktig faktor.

Tilslutt skal det nok en gang påpekes at det må være et pluss for hele sykehussaken at kommunene er positive til å være vertskap for Drammen sykehus. Dette er en av de viktigste samfunnspolitske beslutninger som skal treffes i Vestre Viken helseregion i overskuelig fremtid.

Johan Baumann (Gruppeleder Høyre) Ulla Nordgarden (Gruppeleder Venstre)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**