Nordgarden er i en outsiderposisjon

Samfunnsredaktøren i Drammens Tidende berømmer Venstre i å ha valgt den svært aktive og synlige Ulla Nordgarden som listetopp foran stortingsvalget 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Lederen i Drammens Tidende 20.03.09 i anledning SV sitt landsmøte:

Bergos mulighet
Magnar Bergo må kjempe hardt for å bli gjenvalgt til Stortinget. På partiets landsmøte skvises SV som vanlig mellom to hovedretninger: Lojalitet til det rødgrønne regjeringsprosjektet på den ene siden og det radikale markeringsbehovet på den annen side. Daværende SF ble stiftet som et rampete alternativ til det trauste sosialdemokratiet, og da sier det seg selv at enhver ekte SV-er ikke bestandig må gå noen runder med seg selv for å kunne følge Jens og Jonas i tykt og tynt.

Dersom Magnar Bergo gjenvelges i Buskerud, kommer SV og de øvrige regjeringspartiene til å gjøre det rimelig bra i resten av landet også. Så viktig er Buskerud ved dette valget. Men Bergo presses på flere hold. Fremskrittspartiet snuser på mandatet hans. Det gjør også KrF og Høyre. Ja, også Venstre kan komme til å kjempe om et mandat.

Ulla Nordgarden er et friskt pust i Buskerudpolitikken.

Foto: Asgeir Osnes

Dette har sammenheng med polariseringen i den politiske debatten: Ved hjelp av både hijab- og integrasjonsdebatten har Frp gjenvunnet gammel styrke. Normalt ville SV vært det partiet som utgjorde den radikale motsetning til Frps tankegods, men i stedet ser vi at Venstre ofte tar denne posisjonen. I Buskerud var det også smart av Venstre å velge svært aktive og synlige Ulla Nordgarden som fra outsiderposisjon utgjør en konstant trussel mot de etablerte stortingspolitikerene.

Magnar Bergos mulighet består i å gjøre noe av det samme som Venstre, nemlig å glemme populismen og heller våge å være prinsipiell. Derfor er det befriende å lese Helen Bjørnøys uttalelser i dagens avis. I stedet for å velge et feigt standpunkt kliner hun til og tar et tydelig valg for miljøet og mot kjøpesenteret. Mange er sikkert svært uenige med henne, inklusive 90 prosent av Nedre Eikers befolkning. Men i resten av fylket vil det være mange engasjerte miljøvernere som støtter henne varmt.

Og folk liker tydlige politikere som står for noe og ikke pakker inn ethvert budskap i bomull. Det er først og fremst her Magnar Bergo har sin mulighet. Han må bare synge ut og være seg selv, nemlig en tydelig radikaler på SVs venstrefløy. Han er ikke garantert å bli gjenvalgt av den grunn, men mulighetene øker betydelig.

Odd Myklebust
Samfunnsredaktør