Ingen tiltro til ungdommen

Med 18 mot 10 stemmer sa kommunestyret i Hurum nei til å søke om forsøk med stemmerett for 16-åringer ved kommunevalget i 2011. – Dette er en trist dag for lokaldemokratiet, sier Venstres Gunn-Torill Homme Mathisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

16 og 17-åringer får ikke gå til valgurnene i Hurum.

Foto: Microsoft

-Frp, Høyre og et delt Ap, inkludert ordføreren, tør ikke la ungdommen slippe til og si sin mening. Nå hadde vi en mulighet for å revitalisere lokaldemokratiet. Vi kunne gitt ungdommen en mulighet til å bli hørt, til å føle at de blir verdsatt og at deres mening betyr noe, sier hun og understreker at demokratiopplæring og informasjon om valg i skolen er en forutsetning for en ordning med stemmerett for de under 18 år.

I kommunestyresalen argumenterte ungdomsrepresentanter fra Ap og Høyre for hvert sitt syn; Ap for og Høyre ikke uventet imot forslaget – og Frp hengte seg på.

Homme Mathisen holdt et flammende innlegg for stemmerett for 16-åringer. Les hele innlegget her.

Gunn-Torill Homme Mathisen og Venstre ønsker å revitalisere lokaldemokratiet, men fikk ikke med seg flertallet i kommunestyret på det.

Foto: Finn Dale Iversen

Hun viste til mellom annet at ordningen er utprøvd i Tyskland. I fem tyske delstater har det siden 1996 vært 16-års stemmerett ved delstatsvalg. Den generelle holdningen blant eldre og unge før valget var negativ. Man fryktet at valgdeltagelsen ville bli enda lavere. Men slik ble det ikke. Erfaringene fra Tyskland viser at valgdeltagelsen for 16- og 17-åringer er høyere enn for den tradisjonelle gruppen førstegangsvelgere opp til 35 år. Den nye velgergruppens partivalg skilte seg ikke ellers fra resten av befolkningen. Det viste seg også at de politiske partiene aktivt la om valgkampstrategiene sine for å nå fram til den nye velgergruppen, og de unge følte at de ble mer tatt på alvor.

Men argumentasjonen var forgjeves, flertallet var ikke enig i Venstre sitt syn.

— Det er synd at ikke ungdommen i Høyre har større tiltro til 16 og 17-åringer, sier Venstre gruppe etter avstemmingen, og synes dessuten at nei -partiene i denne saken er bakstreverske og lite framtidsrettete.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**