Folkestad Oppvekstsenter blir en realitet

Etter en til dels opphetet debatt i kommunestyret, ble det etter to timer klart at det blir oppvekstsenter. 15 representanter stemte for forslaget og 11 imot. Til høsten skal Folkestad Oppvekstsenter stå klart.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Mange innbyggere var møtt fram for å høre på debatten om man skal legge ned Holmsbu barnehage og etablere den på nytt på Folkestad skole som en del av et oppvekstsenter.

Gunn-Torill Homme Mathisen

Foto: Finn Dale Iversen

– Enkelte vil at denne saken kun skal dreie seg om barnehageplasser. Det gjør den ikke. Den handler om stedsutvikling, valgfrihet og etablering av et nytt og framtidsrettet tilbud ved Folkestad skole.
En ting er sikkert — blir det ikke etablert oppvekstsenter nå, så blir det kanskje aldri, sa en engasjert Gunn-Torill Homme Mathisen (V).

– Argumentasjonen til Høyre om å vente til en barnehageplan er på plass, kan bety at vi begraver visjonen om Folkestad oppvekstsenter. Venstre er positive til at vi skal utforme en barnehageplan, men vi ønsker å få på plass denne saken nå, ikke utsette den. Venstre ønsker å gi barna i Holmsbu et lokalt, forutsigbart og helhetlig tilbud innen barnehage og skole. Det vil et oppvekstsenter kunne by på, sa hun.

– Jeg sa innledningsvis at dette også handler om stedsutvikling. Folkestad er en del av Holmsbu. Holmsbu er ikke bare Storgata. Jeg vil hevde at det å etablere et oppvekstsenter er en viktig markering for å vise at vi tar Holmsbus befolkning på alvor, sa Homme Mathisen, og høstet applaus fra salen.

Hun mente også at ved å sette en begrensnig oppad på antallet hele barnehageplasser til ca 20, vil dette ikke true Kana barnehage.

Folkestad skole

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Det ble en lang debatt og det var tydelig at dette var en sak som mange hadde gjort seg tanker om. Høyre ville vente på barnehagebruksplanen og Frp ville la en privat aktør overta driften av barnehagen i Holmsbu.

Ap, Venstre, SV og Sp fremmet et fellesforslag om å etablere oppvekstsenter nå og det fikk altså flertall med 15 mot 11 stemmer. Ved voteringen stemte hele Høyres gruppe imot, mens to Ap-representanter gjorde det samme. Frp var også delt, idet en representant stemte for oppvekstsenter og resten imot.

Vedtaket
Hurum kommunestyre vedtar at det etableres et oppvekstsenter på Folkestad skole med
15 — ca 20 hele plasser fra august 2011. En eventuell økning av hele plasser i Oppvekstsenteret tas opp til vurdering i forbindelse med ny barnehageplan for Hurum som sluttbehandles innen budsjettbehandlingen for 2013.

Holmsbu barnehage legges samtidig ned og nyetableres på Folkestad skole som del av et
oppvekstsenter, der skole, SFO og barnehage drives under en virksomhetsleder. Paviljongen ved skolen bygges om for barnehagedrift og utearealet sikres og tilrettelegges.

Ekstramidler til barnehageområdet bevilget til drift av Holmsbu barnehage i 2011 og 2012 , samlet kr 726.000 omdisponeres til 2011 og skal dekke merkostnader for tilferdsstillende etablering av oppvekstsenter.

Det søkes om investeringstilskudd til ombygging av lokalene til barnehagedrift. Hvis behov for ytterligere midler, søkes og delegeres det til formannskapet i deres møte 31. mai 2011, å vedta behov for tilleggsmidler fra barnehagefondet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**