250 på folkemøte om motorsportssenter

Det ble stinn brakke på Frydenlund skole da Røyken og Hurum Venstre åpnet for debatt om motorsportssenter i Årosmarka.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Bikere på folkemøte om Formel1-bane

Foto: Rebekka Borsch

Aksjonsgruppa "Bevar Røyken grønn", en sammenslutning av ulike vel-foreninger m.m. som er imot motorsportssenter, hadde i forkant av møtet delt ut 900 løpesedler i postkassene mellom Sætre og Nærsnes. Der oppfordret de lokalbefolkningen til å komme for å si sin mening på folkemøtet.

Samtidig gikk budstikka blant motorsykkelentusiaster på diverse nettsamfunn om å møte opp og markere sin støtte til det planlagte motorsportssenteret. En anselig samling av hestekrefter og kraftige motorsykler utenfor Frydenlund skole viste at mange hadde tatt utfordringen. Folk strømmet på og gymsalen ble full — hele 250 mennesker var innenfor dørene.

Lasse Thue, Røyken Venstre.

Foto: Christoffer Biong

Gunn-Torill Homme Mathisen (V) ønsket forsamlingen velkommen. Lasse Thue (V) informerte om status i planene og avtalen mellom Oslofjord Panoramic Racepark (OPR), REAS og Røyken kommune. I gjeldende kommuneplan for Røyken er ca. 250 mål på Follestad avsatt til motorformål. Tanken bak denne reguleringen var å lage en motorcrossbane for lokal ungdom.

Det planlagte motorsportssenteret vil fordre at ytterligere 1000 mål som er avsatt til landbruks-, natur- og friluftsområde (LNF), omreguleres. Røyken starter nå rulleringen av sin kommuneplan og saken vil da komme til behandling i kommunestyret til høsten. Avtalen er avhengig av at det aktuelle området blir omregulert.

Lasse Thue understreket at Venstre er ikke imot utvikling, men dimensjonene for det planlagte anlegget er for store. På dette anlegget vil man kunne kjøre opp til formel-1-biler. Venstre ønsker ikke et slikt anlegg, men sier ja til et motorcrossenter for lokal ungdom slik det er skissert tidligere.

Steinar Sandvik og møteleder Erik Hørlûck Berg.

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Steinar Sandvik fra aksjonsgruppa var særlig opptatt av støyproblematikken. Mange flytter til Hurum for å få fred og ro. Naboene til det tenkte anlegget vil klart bli støyutsatt. Det nærmeste boligfeltet, Skatvedt i Sætre, ligger bare1400 m fra det tenkte anlegget og et planlagt boligfelt ved Beston, bare 1300 m. Og lyden bærer langt.

I følge SFTs støyveileder har asfalt-race et lydnivå på 103-107 desibel mens motorcross ligger på 93 desibel. En støymåling utført på rasteplassen ved rv. 23 nedenfor det aktuelle området, har biltrafikk (inkludert tungtransport) et lydnivå på 64 -79 desibel.

-De mest brukte naturområdene i Årosmarka blir støylagt og bedriftene i næringsområdet på Follestad vil også bli utsatt for kraftig støy, sa Sandvik. Han fremhevet også den ekstra belastningen et slikt anlegg vil føre med seg på et allerede dårlig veinett på Hurumhalvøya.

Roy Hovdan

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Roy Hovdan fra Oslofjord Panoramic Racepark informerte om planene for motorsportssenteret. Han understreket at alt i prosessen skal gå ordentlig for seg. OPR har kostnadsberegnet anlegget til en milliard. De ønsker å bygge en 5 km bane med såkalt FIA grade 2 standard. De ser for seg et nasjonalanlegg for alle typer motorkjøretøy på to og fire hjul, i tillegg til to hoteller (det ene Spa-hotell) m.m. Deler av banen tenkes oppvarmet i vinterhalvåret.

Pål Jensen fra Norsk Støyforening holdt også et innlegg før ordstyrer Erik Hørluck Berg åpnet for debatt.

Stinn brakke på folkemøte.

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Det var mange engasjerte innlegg, flest imot motorsportssenter. Noen kalte det luftslott, mange var opptatt av støy, noen var bekymret for at et eventuelt anlegg ikke ville klare driftsutgiftene sine slik at det vil bli liggende der som et spøkelsesanlegg om 20-30 år. Rudskogen Motorpark i Rakkestad, en times kjøring fra Hurumhalvøya, er nasjonalanlegg og utbygges nå. Et anlegg i Røyken vil måtte konkurrere mot Rudskogen. Er det virkelig plass til begge — vil ikke et av dem gå konkurs?

Les mer om Rudskogen Motorpark.

– Dette vil være en rasering av nærmiljøet, mente Årosbeboer og kommuneoverlege i Hurum, Ivar Hovden, og understreket at natur og stillhet er viktige verdier for folket på Hurumhalvøya.

Andre oppfordret folk til å ta kontakt med Høyre og Frp i Røyken for å få de til å snu i saken når den kommer opp til ny behandling. Atter andre snakket om den ekstra trafikkbelasningen det vil bli på veiene våre.

Men noen ønsket også et stort motorsportssenter velkommen og mente det ville gi arbeidsplasser og at støyen ikke ville bli så plagsom. Flere av disse var såkalte "bikere" eller motorsportentusiaster som kom utenbygds fra.

Da alle som ønsket det hadde fått ordet, takket Rebekka Borsch (V) for frammøtet.

Etter møtet er Røyken og Hurum Venstre overveldet av responsen.
– Det er ingen tvil om at saken skaper engasjement, sier venstrelederne Gunn-Torill Homme Mathisen og Rebekka Borsch, som lover å følge opp saken videre.

— Det er viktig med større åpenhet rundt planene for motorsportssenteret enn det har vært hittil i prosessen. Lokalbefolkningen må få tilgang til informasjon og de må bli hørt, understreker de.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**