Hurum – en spydspisskommune?

I kommunestyremøtet 11. desember ble det vedtatt å la formannskapet se nærmere på om Hurum skal søke miljøstiftelsen Zero å bli en del av utviklingsprosjektet “Fra klimaplan til klimahandling — på vei mot nullutslippskommunen”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Utenriks, miljø

Foto: Luth

Miljøstiftelsen Zero, kommunene Tynset, Bergen, Grimstad, Arendal og Lier, samt Østfold fylkeskommune, samarbeider om utviklingsprosjektet "Fra klimaplan til klimahandling — på vei mot nullutslippskommunen". Prosjektet skal støtte og inspirere kommunesektoren til gjennomføring av gode klimatiltak lokalt.

Fra vedtaket:
Kommunestyret ser positivt på prosjektet og ber Rådmannen legge fram en sak for formannskapet for vurdering av søknad om en eventuell deltagelse i prosjektet for Hurum kommune.

– Alle kommuner skal ha en klima- og energiplan, men i mange tilfeller ligger denne i en skuff og blir i liten grad fulgt opp i praktisk politikk, så også i Hurum. Zero sitter på kompetansen – kommunene sitter på virkemidlene og sammen kan vi få til noe nyttig, sier varaordfører Gunn-Torill Homme Mathisen (V), og ser fram til at formannskapet skal få saken opp til behandling.

Om spydspisskommuner
– hentet fra zero.no

Med ekspertkompetanse på klimaløsninger og handlingsvillige spydspisskommuner skal prosjektet finne veien mot den norske nullutslippskommunen. Prosjektet har fått støtte fra Kommunal- og Regionaldepartementet til å være et fireårig prosjekt ut denne kommunevalgperioden, og skal avsluttes i 2015. I løpet av perioden skal det inkluderes ti nye spydspisskommuner. Klimagassene i et høyutslippsland som Norge må kuttes med 90 prosent for å nå våre utslippsmål. Kommunene har en sentral rolle i å få til reduksjoner i utslippene. Og det haster å komme ordentlig i gang med å gå fra ord og klimaplan til handling for konkrete utslippskutt.

Norske kommuner og fylkeskommuner har i stor grad et ønske om å gjennomføre klimagassreduksjoner, og de aller fleste kommuner har nå utarbeidet en klimaplan. Men i en del kommuner mangler det kunnskap og gjennomføringsevne for konkrete klimatiltak og oppfølgingen av tidligere vedtatte klimaplaner. ZERO har stor kunnskap om tiltak og virkemidler for klimagass-reduksjoner med vår stab av både teknisk og politisk kompetanse for nullutslippsløsninger for alle typer klimagassutslipp innen transport, oppvarming, energiproduksjon, industri, avfallsløsninger m.m. Denne kunnskapen skal vi nå bruke i samarbeid med spydspisskommunene. Dette prosjektet er nyskapende gjennom et konkret samarbeid på klimaløsninger mellom en klimaspesialisert miljøvernorganisasjon og kommunene som vil lede an i arbeidet som gode spydspisseksempler.

Prosjektet skal bidra til konkrete lokale prosjekter som fører til kutt ved at kommunene får hjelp til kompetanse for gjennomføring. Gjennom formidling av lærdommer fra spydspisskommunene til andre kommuner ønsker man å få gjennomført ambisiøse, nytenkende klimakutt i mange kommuner og fylkeskommuner. I første omgang utvides prosjektet med fem nye kommuner/fylkeskommuner i 2013, og fem til i 2014. Prosjektet består av ulike lokale prosjekter, som sammen dekker mange av de områdene kommune-Norge kan kutte på, og dekker også hvordan man må planlegge for en nullutslippskommune.

I Grimstad skal man jobbe for systematisk energisparing og klimagasskutt gjennom renovering av eksisterende bygg, og overgang til fornybare energiløsninger. Tynset skal fokusere på klimagode løsninger for nybygg i kommunal, statlig og privat eie, samt biogass og andre fornybare energiformer. Bergen skal jobbe for elektrifisering av egen transport og få næringsliv og innbyggere med på klimakutt. Arendal skal tenke nytt for å nå sine mål om kutt i utslipp fra egen drift. Lier skal utvikle et nytt område som skal bli en nullutslippsbydel, og ta opp mye av befolkningsveksten i regionen. ]zero.no

Klimagassene i et høyutslippsland som Norge må kuttes med 90 prosent for å nå våre utslippsmål. Kommunene har en sentral rolle i å få til reduksjoner i utslippene. Og det haster å komme ordentlig i gang med å gå fra ord og klimaplan til handling for konkrete utslippskutt. Norske kommuner og fylkeskommuner har i stor grad et ønske om å gjennomføre klimagassreduksjoner, og de aller fleste kommuner har nå utarbeidet en klimaplan. Men i en del kommuner mangler det kunnskap og gjennomføringsevne for konkrete klimatiltak og oppfølgingen av tidligere vedtatte klimaplaner. ZERO har stor kunnskap om tiltak og virkemidler for klimagass-reduksjoner med vår stab av både teknisk og politisk kompetanse for nullutslippsløsninger for alle typer klimagassutslipp innen transport, oppvarming, energiproduksjon, industri, avfallsløsninger m.m. Denne kunnskapen skal vi nå bruke i samarbeid med spydspisskommunene.

Dette prosjektet er nyskapende gjennom et konkret samarbeid på klimaløsninger mellom en klimaspesialisert miljøvernorganisasjon og kommunene som vil lede an i arbeidet som gode spydspisseksempler. Prosjektet skal bidra til konkrete lokale prosjekter som fører til kutt ved at kommunene får hjelp til kompetanse for gjennomføring. Gjennom formidling av lærdommer fra spydspisskommunene til andre kommuner ønsker man å få gjennomført ambisiøse, nytenkende klimakutt i mange kommuner og fylkeskommuner. I første omgang utvides prosjektet med fem nye kommuner/fylkeskommuner i 2013, og fem til i 2014.

Prosjektet består av ulike lokale prosjekter, som sammen dekker mange av de områdene kommune-Norge kan kutte på, og dekker også hvordan man må planlegge for en nullutslippskommune. I Grimstad skal man jobbe for systematisk energisparing og klimagasskutt gjennom renovering av eksisterende bygg, og overgang til fornybare energiløsninger. Tynset skal fokusere på klimagode løsninger for nybygg i kommunal, statlig og privat eie, samt biogass og andre fornybare energiformer. Bergen skal jobbe for elektrifisering av egen transport og få næringsliv og innbyggere med på klimakutt. Arendal skal tenke nytt for å nå sine mål om kutt i utslipp fra egen drift. Lier skal utvikle et nytt område som skal bli en nullutslippsbydel, og ta opp mye av befolkningsveksten i regionen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**