Årsmelding 2008 for Bodø Venstre

Årsmøtet i Bodø Venstre ble avholdt 15.januar med spennende og lærerikt debatt. Ny leder valgt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

fullstendig referat fra årsmøtet – KLIKK HER

Styret i Bodø Venstre

Årsmelding 2008 for Bodø Venstre

Styret i Bodø Venstre har i årsmeldingsperioden bestått av:
Bjørg Jenssen — leder fram til juli 2008
Wiveca N. Wilhelmsen-Holm — studieleder og fungerende leder fra september 2008
Per Dalhaug — kasserer
Terje Cruickshank — sekretær og webansvarlig
Turid Høyersten Holm — styremedlem og seniorpolitisk ansvarlig
Erlend Duesund — styremedlem
Jostein Toftebakk — styremedlem og kulturpolitisk ansvarlig
Ida G. Johnsen — 1. vara og kvinnelagsrepresentant
Kirsten Limstrand — 2. vara
Eli Skintveit — 3. vara

Erlend Duesund har i løpet av året som er gått flyttet til utlandet i forbindelse med jobb. Han har pr. e-post bedt om å bli fritatt fra sitt verv som styremedlem, noe styret i Bodø Venstre har innvilget, og årsmøtet skal velge nytt medlem for ett år i Duesunds plass.
1.vara Ida G. Johnsen har vært fast innkalt til alle styremøtene.

Lagets aktivitet
Bodø Venstre har i løpet av 2008 gjennomført 11 styremøter og behandlet 62 saker. Møtene har vært avholdt på Bryggerikaia, i Storgt. 38 og Moloveien 10.

Helga 29.februar-1. mars var Bodø Venstre arrangør for Venstreskolen del 1. Til sammen 20 deltakere var med på studieringen, derav stort sett hele fylkesstyret.
5. september ble det på nytt arrangert Venstreskole. Denne gangen i Saltstraumen med 16 deltakere fra Bodø, Gildeskål, Meløy og Steigen lokallag + medlemmer av fylkesstyret.

Det var annonsert et medlemsmøte med "barnevernet" som tema 7. februar. I forkant av dette hadde styret besøk av to personer med meninger om barnevernet. Dette temaet ble imidlertid kansellert grunnet sykdom.
Samme dato, 7. februar, var Marit Bertheussen Røst invitert til styremøte for å informere om nedre Skeid Velforening og deres argumenter for å holde Skeidbakken stengt. Saken var til behandling i PNM (plan, næring og miljø) i slutten av februar.

Rolf Sigurdsen og Karl Martin Johansen deltok på medlemsmøte/styremøte 6.mars der de orienterte om oppstartet folkeaksjon" Fjorden vår er truet".

1.mai stilte ivrige medlemmer fra Bodø Venstre opp i Bodøsjøen og samlet mange sekker med søppel. Dette var en god samfunnsinnsats samtidig som det var sosialt samvær med kaffe og kaker når jobben var gjort. Aktiviteten gav oss også presseoppslag.

Lørdag 31. mai var styret ute i Bodønaturen, i området rundt Turisthytta, og plukket bjørkeskudd. Turid produserte "Lullis bjerkesaft" av fangsten, og Bodø Venstre delte ut smaksprøver på stand i Glasshuset på Verdens miljødag 5. juni. Saften var nydelig og vi fikk mange godord for den.

Fredag 6. juni var nestleder i Venstre, Ola Elvestuen, innom Bodø på tur til Røst og styremøte i Nordland Venstre. En del av styremedlemmene i Bodø Venstre hadde et uformelt møte med han, slo av en prat og diskuterte venstresaker.

Fredag 29. august var Odd Einar Dørum i byen på tur til Fauske. I den forbindelse var han og besøkte familien Holm på Jentoftsletta. Styret i Bodø Venstre var invitert, og Terje Cruickshank, Ida G. Johnsen og Jostein Toftebakk møtte opp og fikk to timer med inspirasjon fra en opplagt og engasjert Odd Einar.

4. september var Ørjan Berg og informerte styret om utbyggingsplanene for "Artic Edge" på Rønvikfjellet.

Vi har også hatt et møte der et medlem av Bodø Ishockeyklubb la fram argumenter for bygging av ishall i Bodø.

Mandag 22. desember var mange medlemmer i "Venstrefamilien" til stede på Fauske i begravelsen til Håkon M. Pettersen. Han har betydd mye for Venstre både sentralt, regionalt og lokalt, og Bodø Venstre vil savne han både som menneske og politiker.

For å møte folk både for politisk diskusjon og verving av nye medlemmer har det vært stand i Glasshuset lørdager før bystyremøtene.

Vår sekretær og bystyremedlem Terje Cruickshank er en svært aktiv person med et stort hjerte for alt som har med Venstre å gjøre. Han er også student ved Høgskolen i Bodø, og har i den forbindelse vært med på å dra i gang Bodø Liberale Studenter som er et debattforum og en idéutvekslingsarena for framtidens ledere, gründere og samfunnsengasjerte borgere.
Videre har han etablert Bodø unge Venstre der han selv sitter som leder.

Turid Høyersten Holm jobber utrettelig for Venstre hver dag. Hun deltar i debatter og holder foredrag i Venstres regi i hele Nordland, for ikke å si Norge. Hun bruker også mye tid på sitt verv som brukerrepresentant ved Nordlandssykehuset Bodø.

Flere av styrets medlemmer er gode skribenter, og de har engasjert seg i mange saker som gjelder Bodø både som by og kommune. Dette gjelder bl.a. flyplassaken, Sinus, veipakke

Salten, Rønvikjordene, lokaltog, opprusting av kommunale veier, gang- og sykkelstier, kulturkvartalet, stenging av Glasshuset, jekta Anna Karoline foruten saker som er omtalt tidligere i denne bolken.

Bodø Venstre har en ganske aktiv kjerne av personer som stiller opp på medlems-, styre-, og debattmøter. I vår travle verden er det ikke alltid enkelt å få til en stabil bredde i et lag, og det må være ett av arbeidsmålene våre for året som kommer.

Alle lagets styremøter har også i 2008 vært åpne for medlemmene. Hensikten har vært å øke interessen, og tid om annen har medlemmer vært innom til god dialog.
Terje sendte brev til alle medlemmene i desember, der han ønsket god jul, orienterte litt om laget og aktiviteten samtidig som han inviterte til årsmøte.

Bodø Venstre har ved utgangen av året 56 medlemmer, hvorav 38 betalende. Det er en nedgang fra 2007, så her har laget også en jobb å gjøre i det kommende året.

Arkiv i Nordland
Garasjen til Turid H. og Guttorm Holm har lenge vært lagringsplass for venstremateriale tilhørende både Nordland og Bodø Venstre. I den forbindelse ble det tatt kontakt med Arkiv i Nordland for å se om de kunne være interessert i dette materialet.
Arkiv i Nordland v/ Inge Strand har hatt en gjennomgang av materialet og det ble i oktober inngått avtale mellom Bodø Venstre og Arkiv i Nordland om avlevering av lagets materiale.
Kostnaden for ordning, katalogisering og oppstilling i magasin forløp seg til et engangsbeløp tilsvarende kr. 900,- per avlevert hyllemeter arkivmateriale.

Representasjon
2.-3. februar Årsmøte i Nordland Venstre, Turid H. Holm, Per Dalhaug og
Wiveca N. Wilhelmsen-Holm deltok
9.-10.februar Landsmøte i Venstrekvinnelaget, Turid H. Holm deltok
11. februar Møte om brukermedvirkning rådhuset i Oslo, Turid H. Holm deltok
29.-30. mars Venstreskolen del 2 i Tromsø, Terje Cruickshank deltok
11.-13.april Landsmøte på Sundvollen, Terje Cruickshank deltok som observatør for
Nordland Venstre og Turid H. Holm var delegat for Venstrekvinnelaget.

Terje Cruickshank er valgt som 2. nestleder i styret i Nordland Venstre for perioden 2008-2010. Per Dalhaug er 2. vara for samme periode.
Terje Cruickshank er, sammen med Berit Woie Berg valgt til å være fylkets delegater i Rikspolitisk nettverk.

Mål for 2009
Ett av styrets mål for 2009 vil være å holde aktiviteten på det samme nivået som i 2008. Det er alltid en balanse mellom det å ha en aktivitet som hele tiden holder interessen hos deltakerne ved like, og det og ikke ha så høy aktivitet at noen går lei. Det er også et mål å få gjennomført Venstreskolen del 2 for lagets medlemmer og andre interesserte.

2009 er valgår, og det skal være et uttalt mål å få en venstrerepresentant fra Nordland på Stortinget for perioden 2010-2014. Dette må vi alle arbeide for, og mange setter høye krav til Bodø Venstre som det største partilaget i fylket om å være lokomotiv i denne jobben.

Styret i Bodø Venstre takker alle for god innsats i året som har gått, og ønsker vel møtt til nye møter, debatter og interessant arbeid i året som kommer.

Bodø 15. januar 2009

Wiveca N. Wilhelmsen-Holm
leder

Referat og årsmelding fra tidligere årsmøter:
Årsmelding 2007 for Bodø Venstre

Venstre Logo Hamarøy Framtid Pike Optimist Sjarm Jente