Venstres landsmøte 2020

Ny dato for Venstres landsmøtet 2020 er 26. – 27. september. Det planlegges fysisk møte på Thon Hotel Oslo Airport, men tas høyde for at landsmøtet må gjennomføres digitalt.

• Møtestart: lørdag 26. september kl 11.00
  • Møteslutt: søndag 27. september kl 16.00
  • Møtested: Thon Hotel Oslo Airport, Jessheim

Informasjon om landsmøtet blir lagt ut på denne siden fortløpende.

Tidsplan

Foreløpig tidsplan og program for landsmøtet er klart. Endringer vil forekomme underveis.

Sakspapirer

Nytt i andre utsending er forslag til politiske uttalelser og redaksjonskomiteens innstilling på disse.

I andre utsending av sakspapirer finner du også saksliste, konstituering, forslag til dagsorden og program, politiske uttalelser, årsmelding og årsregnskap 2019, forslag til kontingentsats for 2022, vedtekter og endringsforslag til disse, endringsforslag til prinsipprogram, forslag til tema for LM 2021 og valgkomiteens innstilling.

I vedlegget til andre møtebok finner du:

1. oppdatert konstituering
  2. oversikt over opprettholdte endringsforslag til prinsipprogrammet
  3. endringsforslagene til de innstilte politiske uttalelsene, med redaksjonskomiteens innstillinger

Presse og media

Presseillustrasjon Meld deg på Landsmøtet 2020: Påmeldingsskjema

Kontaktperson: Kommunikasjonssjef Steinar Haugsvær ([email protected]).

Frister

Ny landsmøtedato medfører noen nye frister til landsmøtet.

• Innkalling sendes til fylkeslagene med delegatberegning innen 17. februar 2020 (to måneder før).
  • Påmelding til landsmøtet åpner innen 14. februar 2020.
  • Fylkesårsmøtene velger delegasjoner innen 1. mars 2020 og behandles prinsipprogram
  • Frist for endringsforslag til prinsipprogram er kl 23.59, tirsdag 3. mars.
  • Andre forslag til landsmøtet, inkludert forslag til endring av vedtektene skal sendes innen 6. mars (seks uker før).
  • Frist for påmelding til landsmøtet er 10. mars 2020.
  • Ny innkalling sendes til fylkeslagene innen 15. juni 2020
  • Ny frist for påmelding til landsmøtet settes til 15. august 2020. Alle må melde seg på på nytt.
  • Ny frist for forslag til politiske uttalelser til landsmøtet er 4. september (tre uker før). Den opprinnelige fristen var 27. mars 2020 (tre uker før 17. april).
  • Valgkomiteens oppdaterte innstilling legges frem senest 28. august.
  • Møtebok med sakspapirer sendes til delegatene senest 28. august.
  • Det åpnes ikke for nye forslag til prinsipprogram, vedtektene og andre saker (innkomne saker) da disse fristene var gått ut da landsmøtet ble utsatt.
  • Frist for å opprettholde innsendte endringsforslag til prinsipprogrammet er mandag 21. september.
  • Frist for å sende endringsforslag til de innstilte politiske uttalelsene er mandag 21. september.

Koronavirus
Klikk på bildet for å lese mer om smittevern på Venstres landsmøte 2020

Smittevern

Det er flere spørsmål om smittevern. I retningslinjene står det litt om hvordan vi formelt forholder oss til smittevern under og i forkant av landsmøtet. I tillegg finner du en del praktisk informasjon knyttet til møteavviklingen og smittevernhensyn her. Du må gjerne kontakte Helene Skulstad, fungerende organisasjonssjef, med evt spørsmål.

Reise til landsmøtehotellet

Nytt sted for landsmøtet er Thon Hotel Oslo Airport. Det er nå på tide å planlegge din reise.

Av smittevernhensyn ber deg unngå kollektivtransport om du har mulighet til det.

Videoer fra landsmøtet

Nyheter om Landsmøtet 2020

• Et godt landsmøte er over 30. september 2020Lillestrøm Venstre
    26.-27.9.2020 gikk Venstres koronavennlige landsmøte av stabelen. Fra Lillestrøm Venstre deltok Marcus Andre Holst-Pedersen, Hedda Wølner, Boye Bjerkholt og Margrethe Prahl Reusch. Møtet fant sted på Gardermoen. Engasjerte deltakere tok ordet i flere debatter, blant annet om fritt skolevalg, aktiv dødshjelp og EU-medlemsskap. I EU-saken vant vi frem, og Venstre er nå et ja-parti. I kjølvannet av ...
  • Partileder Guri Melbys tale til Venstres landsmøte 2020 27. september 2020Ole BrusethPartileder Guri Melbys tale til Venstres landsmøte 2020

Guri Melby holdt søndag 27. september sin første tale som leder av Venstre til delegater fra hele landet på Venstres landsmøte på Jessheim. Se video fra talen og les hele partiledertalen her.

• Uttalelse: Frihetsreform i videregående skole 27. september 2020Ole BrusethUttalelse: Frihetsreform i videregående skole

Kunnskap gjør mennesker frie. Skolen skal sette folk i stand til å sine egne valg og skape sin egen fremtid. Vi ønsker en videregående skole der elever får mer frihet til å velge selv. En skole som skaper motivasjon gjennom valgmuligheter og gjør skolen bedre for alle, elever og lærere.

• Uttalelse: Sirkulær omstilling 27. september 2020Ole BrusethUttalelse: Sirkulær omstilling

Nordmenn ligger i dag i verdenstoppen på forbruk per innbygger, med tre ganger større forbruk enn den gjennomsnittlige europeer. Vi er i ferd med å bruke opp klodens ressurser med dagens lineære økonomi: Vi utvinner nye råstoffer for å lage produkter som etter kort tid ender opp som avfall. Ifølge FN vil vi trenge tre jordkloder for å opprettholde dagens forbruksmønster i 2050. Alvoret krever effektive virkemidler.

• Uttalelse: Grønn vekst ut av krisen 27. september 2020Ole BrusethUttalelse: Grønn vekst ut av krisen

Koronakrisen har vært en stor prøvelse for det norske samfunn og næringsliv. Når vi nå skal reparere skadene og bygge opp igjen økonomien har vi muligheten til å øke takten på omstillingen til et grønt og utslippsfritt fornybarsamfunn. Venstre vil bruke krisen til å støtte norsk næringsliv på en måte som sikrer at det ikke bare overlever krisen, men at det forblir konkurransedyktig i en markedsøkonomi som opererer innenfor jordens tåleevne.